"Od roku 1989 se dálniční síť zdvojnásobila a největší dynamiku zaznamenala její výstavba v posledních dvou letech, kdy bylo uvedeno do provozu 136 kilometrů dálnic a rychlostních silnic,“ informoval generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.

V hustotě dálniční sítě přesto Česko stále ještě výrazně zaostává za vyspělými západoevropskými zeměmi. Experti odhadují, že tuzemská síť bude kompletní teprve tehdy, až dosáhne 2100 kilometrů.

Jaké jsou priority

V současné době je ve výstavbě 214 kilometrů. Mezi priority patří severomoravská dálnice D47, která se po dokončení v roce 2010 přejmenuje na D1, dálniční obchvat Prahy, dostavba posledního úseku dálnice D8 v Českém středohoří, pokračování dálnice D11 přes Hradec Králové k polským hranicím, i urychlení stavby dálnice D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi za pomoci soukromých investorů.

"Nemalý význam mají také rychlostní silnice, jako například R35 (Hradec Králové–Olomouc), R6 na Karlovy Vary či R7 na Chomutov,“ doplnil Brunclík.
Na letošní rok plánuje ŘSD zprovoznění sedmi nových dálničních úseků.

Jak by měla vypadat dálniční síť do konce roku 2009.:. Jak by měla vypadat dálniční síť do konce roku 2009.foto: Právo
Na dálnici D1 přibude 6,6 km mezi Mořicemi a Kojetínem a na D47 téměř 30 km mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem. Na rychlostní silnici R6 mají letos stavbaři dokončit 7,5km úsek Tisová–Kamenný Dvůr a na R7 úsek Bítozeves–Vysočany (6 km). Na R35 by pak měl být zprůjezdněn tříkilometrový úsek Sedlice–Opatovice.

Podle vládou schváleného harmonogramu se má do roku 2013 na nové komunikace v ČR vynaložit přes 500 miliard korun.

NKÚ: Při výstavbě se plýtvá penězi

Jak ovšem už dříve upozornil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), v harmonogramu existují značná rizika, která mohou dále snižovat společenskou efektivitu peněz, jež proudí ze státního rozpočtu na rozvoj dopravní infrastruktury.

V letech 2004 až 2007 prověřoval NKÚ celkem 435 dopravních staveb s předpokládanými náklady přes 400 miliard korun. Náklady se u těchto staveb zvýšily o 76 miliard korun a termíny realizace byly dodrženy jen u necelé třetiny z nich.

Příprava staveb se neúměrně protahuje

Jak navíc NKÚ zjistil, v Česku trvá příprava dálničních staveb v průměru neuvěřitelných osm let. Příkladem je dostavba dálnice D8, která si místo původně schválených osmi miliard vyžádá nejméně dvanáct miliard korun. Zdražení způsobil nárůst cen stavebních prací, k němuž došlo kvůli několikaletým odkladům, způsobených protesty ekologů.

Do budování šestnáctikilometrového úseku D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, jenž prochází chráněnou krajinnou oblastí České středohoří, se tak stavbaři pustili teprve v závěru roku 2007 a dokončit by ho měli v roce 2010. Auta pak budou moci po dálnici bez přerušení jezdit z Prahy až do Drážďan a severočeským obcím se konečně ulehčí od záplav těžkých kamiónů.