Ropid, organizátor pražské dopravy, který cestujícím pásmový provoz kvůli úsporám naservíroval a jeho zavedení direktivně nařídil dopravnímu podniku, se zřejmě přepočítal.

Vlakové soupravy končící v zastávce Ládví totiž nestíhaly vjet za touto stanicí na nultou kolej, která je mezi příjezdovou a odjezdovou, a vyjet na opačnou trasu směr Háje tak, aby byl dodržen interval dvou minut. Odstavné koleje v Ládví totiž chybějí a s tím, že bude tamní vozové obratiště používáno k pravidelnému obracení, se nikdy nepočítalo.

„Vlakový dispečer pásmový provoz proto zrušil a začalo se jezdit celé kolo, tedy z konečné na konečnou,“ potvrdil Právu šéf provozní jednotky metro Ladislav Urbánek. Na vině jsou podle něho velmi krátké intervaly a velké množství vlaků na trati. Soupravy se totiž začaly štosovat před vjezdem do stanice Ládví a také v opačném směru od Letňan je nemohli dispečeři vypravovat po čtyřech minutách, jak měli. Intervaly metra se v tu chvíli protáhly na šest až osm minut.

Zastávky praskaly ve švech

„Pokud stojí souprava v Ládví na nulté koleji, musí se vjezd vlaků do stanice z bezpečnostních důvodů blokovat,“ konstatoval Urbánek.
Radost mohli mít v pondělí jedině ti odborníci, kteří se dodnes pozastavují nad tím, že z letňanských polí jezdí méně lidí, než se předpokládalo, a proto pásmový provoz navrhli. V pondělí si mohli mnout ruce, zastávky praskaly ve švech.

„Kolem půl osmé bylo nástupiště ve stanici Střížkov plné. Na soupravu jsme čekali šest minut. V Kobylisích se už do metra nevešli všichni čekající, v Holešovicích jich další spousta zůstala na nástupišti. Do nového roku jsme dostali od města pěkný dáreček,“ odtušil cestující Robert Mazel.

Dopravní podnik kolaps neodradil

Před polednem, když už metro najelo na delší intervaly, se doprava k pásmovému provozu vrátila. Dopravní podnik je však odhodlán v experimentu vymyšleném společností Ropid pokračovat. „Děláme kroky, aby byl provoz pásmový,“ míní mluvčí DP Ondřej Pečený. Nyní podnik analyzuje, proč to v pondělí nevyšlo. Podle Pečeného šlo o technické problémy.

„Je třeba upravit komunikaci mezi dispečerským systémem a zabezpečovacím zařízením. Aby to byl automatizovaný proces. To se nepovedlo, bylo nutné dělat zásahy ručně,“ řekl Pečený. Každý vlak má své pořadí a to je třeba dodržovat. Vlak mimo pořadí rozhodí celou linku a v pondělí byl v pořadí pěkný guláš. Nepravidelností a chaosu bylo víc než dost.

„Na metru jezdím už patnáct let, ale s něčím takovým jsem se ještě nesetkal,“ zhodnotil zkušenost jeden ze strojvedoucích.

Od úterních ranních hodin jezdilo metro na lince C bez problémů. Dopravní podnik dopoledne pokračoval ve slíbeném pásmovém provozu.