„Z pohledu vlády obsahuje předloha osmdesát procent dobrých věcí. Ustanovení, které dnes provozovateli umožňuje nesdělit osobu blízkou, je však dáno ústavou a nemůže být porušeno. Proto tato novela půjde do parlamentu s naším negativním stanoviskem,“ řekl novinářům po pondělním zasedání vlády vicepremiér Jiří Čunek (KDU-ČSL).

Původně měl velkou novelu motoristického zákona předložit vládě ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS). Dal však přednost poslanecké předloze, která podle něj bude v parlamentu průchodnější. Jejími předkladateli jsou kromě Řebíčka poslanci Karel Sehoř (ODS), Cyril Zapletal (ČSSD), Milan Šimonovský (KDU-ČSL), Pavel Hojda (KSČM) a Jaroslav Plachý (ODS).

Ve Sněmovně první čtení asi už v únoru

Přes negativní stanovisko vlády by se Sněmovna měla v prvním čtení novelou zabývat již na své schůzi, která začne 3. února. „Poslanecká předloha obsahuje téměř všechny změny, na nichž se loni shodla expertní komise, ustavená Řebíčkem,“ potvrdil Právu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Bodový systém byl v Česku zaveden 1. července 2006 a od té doby přišlo po dosažení dvanácti bodů automaticky na rok o řidičský průkaz přes 14 tisíc řidičů. Předkladatelé novely teď chtějí prosadit, aby podmínkou vrácení řidičáku bylo i absolvování psychologického vyšetření.

Přitvrdí se postih za ohrožení chodců

Za přejíždění z pruhu do pruhu bez blinkru mají být nově dva body, stejně jako za vjezd na dálnici s vozidlem, které neodpovídá předpisům. Přísněji má být postihováno i ohrožení chodců na přechodu. Jestliže před ním řidič nezastaví, dostane čtyři místo nynějších tří bodů.

Za jízdu bez bezpečnostního pásu či dětské sedačky se podle návrhu postih zvedne ze dvou na tři body, a za neoprávněné užití modrého majáčku z jednoho na čtyři body. Naopak řidiči, který opomene zapnout světla svého vozu, bude bodový postih hrozit pouze při jízdě za snížené viditelnosti.

Poslanci také navrhují, aby se maximální povolená rychlost na dálnicích na některých úsecích, jejichž stav to umožní, zvýšila z nynějších 130 na 160 kilometrů v hodině.

Na nejzatíženější české dálnici D1 (Praha - Brno) však podle Řebíčka nelze růst povolené rychlosti rozhodně očekávat. „Je naopak pravděpodobné, že na rizikových úsecích D1 omezíme rychlost dopravním značením třeba i na 90 kilometrů v hodině,“ uvedl už dříve ministr dopravy.