Na letošek očekávají odborníci stagnaci či pokles. V uplynulém roce se zvýšil i počet registrovaných vozidel v systému. Koncem roku 2007 bylo v systému zhruba 250 000 vozidel, koncem roku 2008 to bylo 370 000.

"První dopady krize lze v podzimních výsledcích pozorovat, protože nejsou o tolik lepší," uvedl koncem prosince pro ředitel společnosti Kapsch Karel Feix. Podle něj lze očekávat, že odstávky továren se na výběru mýta projeví výrazněji již počátkem tohoto roku. "Zatím odhadujeme, že krize průmyslu se na vybraném mýtném projeví poklesem zhruba o deset až 15 procent proti minulému roku," řekl Feix.

"Budeme pokládat za úspěch, když rok 2009 bude vůči tomu skončenému bez nějakých výrazných ztrát," uvedl děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Podle něj by mohlo přijít oživení ekonomiky spojené s nárůstem přeprav ve druhé polovině příštího roku. Výnosy z mýtného putují do fondu dopravy, který však musí část poslat firmě Kapsch. Celkové náklady na výstavbu mýtných bran a technologického zázemí byly 5,2 miliardy Kč, za minulý rok z toho podle splátkové kalendáře stát zaplatil 25 procent.

Systém bude stát splácet až do roku 2010. Zhruba miliardu ročně navíc stát platí společnosti Kapsch za služby spojené s údržbou a provozem mýtného systému.

Mýtné se v ČR platí od ledna roku 2007, zatím pouze na dálnicích, rychlostních silnicích a malé části silnic první třídy. Mýtná povinnost se vztahuje na kamiony o hmotnosti 12 tun a těžší.