Na první pohled zřejmý rozpor v kurzech je u cen zboží v řetězcích Zara, H&M či Kenvelo. Zatímco se v pondělí kurz koruny pohyboval kolem 26,20 Kč/EUR, na vybraném zboží jmenovaných firem je podle visaček kurz i přes 30 korun.

Například společnost Kenvelo cifru v eurech raději přelepuje. Kalhoty zakoupené v jejích prodejnách za 1499 korun uvádí cenu 46,99 euro. Podle současného kurzu by kalhoty měly stát 1231 korun, tedy o 267 korun méně. Nutné je dodat, že rozdíl by byl ještě například před měsícem propastnější, protože tuzemská měna je nyní výrazně slabší, než tomu bylo v průběhu celého roku.

Vývoj kurzu koruny vůči euru v roce 2008:. Vývoj kurzu koruny vůči euru v roce 2008. Graf: ČNB
Společnosti se shodují, že letošní prudké výkyvy v kurzech měn sledují. Například Kenvelo však odmítá, že by zboží bylo předražené. V jednotlivých zemích střední Evropy jsou vždy rozhodující ceny v měně dané země. „Kolekce se připravují i několik měsíců dopředu,“ řekla Novinkám Markéta Klégerová z Kenvela.

Módní trendy se sice určují několik měsíců před vstupem do prodeje, ale obchodníci zřejmě zapomněli, že česká měna se za třicet korun prodávala naposledy na podzim 2007, tedy před rokem a čtvrt. V létě se dokonce dostala na historická maxima, a to pod 23 Kč/EUR, byla tedy ještě o tři koruny silnější než nyní.

Rozkol u cen je i na velké části zboží řetězce H&M. Například sako z poslední kolekce prodávané za 1199 korun má na visačce cenu 39,90 eur, to by podle aktuálního kurzu mělo být 1045 korun.

O cenách v obchodech dále čtěte:
Absurdita předvánočních kampaní: obchody nabízejí falešné slevy

„Každý kus zboží nabízený společností má v konkrétní zemi a v konkrétním čase pouze jednu jedinou cenu, a tedy i hodnotu. Jiný pohled by vedl k absurdním důsledkům, kdy by zboží mělo v jeden okamžik dvě odlišné ceny a docházelo by tak k diskriminaci spotřebitelů, a to v závislosti na pohybu měnového páru CZK/EUR, který se mění neustále,“ řekl Novinkám Luboš Šorfa z H&M.

Podle něj je navíc na kase v prodejnách uvedeno, že ceny v eurech jsou jen orientační.

Kenvelo i H&M umožňují ve svých prodejnách platbu v jednotné evropské měně, ale pouze po přepočtu podle aktuálního kurzu. Je tedy jasné, že nákup značkového oblečení je nejvýhodnější u našich západních sousedů. H&M od ledna 2009 možnost platby eurem úplně zruší.

Konkurence kurzy zvládla přepočítat 

Přizpůsobit se českému trhu by však neměl být pro obchodníky velký problém. Důkazem je například britský řetězec s oblečením a potravinami Marks&Spencer. Ten letos na kurz měny zareagoval pružně a své zboží prodává v odpovídajícím kurzu. Některé zboží se prodává po přepočtu naopak nevýhodně pro řetězec.

Firmy se chtějí srovnání cen vyhnout. Lze tak usoudit z rozhodnutí společnosti Kenvelo, která už od ledna příštího roku opatří oblečení visačkami, kde už nebudou uvedeny ceny v eurech.