„Z fotoaparátů pak hlavně o digitální zrcadlovky s příslušenstvím, které se nakupují ve speciálních obchodech,“ řekla Právu expertka na fototechniku Kamila Mikeťuková a dodala, že také stoupl zájem o notebooky a jejich ještě menší přenosné verze netbooky.

Kromě elektroniky zákazníci kupovali i oblečení, ovšem spíše než značková móda, hlavně v Praze dlouhodobě předražená, šly na odbyt především oděvy a doplňky ve stylu retro.

Pro holčičky v předškolním věku se dobře prodávaly panenky, pro stejně staré kluky barevné mašinky a mechanické stavebnice. Pro děti kolem 11 let rodiče kupovali mobilní telefony vybavené wifi a mp3. Prostě takové, se kterými budou stále ve spojení s rodiči, ale také s internetem. V metropoli se kupovaly kromě základních potravin ještě suroviny na přípravu vánočního cukroví a štědrovečerní večeře.

Také v Ostravě proudily zástupy lidí do nákupního centra Futurum a do obchodního domu Tesco, kde se nejvíc zajímali o dárkové balíčky. V hračkářství ve Vratimově u Ostravy šla na odbyt autíčka, panenky, domečky a nábytek. „Prodej nám ale kvůli hypermarketům hodně klesl,“ podotkla Jarmila Roubíčková, majitelka hračkářství.

Menší obchody krvácí kvůli hypermarketům

Na nepříznivou situaci si postěžoval rovněž majitel Elektro – Pakuda Pavel v Ludgeřovicích u Ostravy. „Ještě minulý měsíc se výborně prodávaly LCD a plazmové televizory, nyní už lidé kupují spíše drobnosti,“ konstatoval majitel obchodu Pavel Pakuda.

Pokles zájmu potvrdila i majitelka Elektro Sun v Karviné – Renata Sznapková. „Celý rok se televizory prodávaly velice dobře, ale prosinec je nejhorší měsíc, neboť zákazníci kupují hlavně malou bílou techniku,“ uvedla majitelka obchodu.
Další obchodníci si myslí, že část zákazníků čeká na povánoční slevy.

„Pod stromeček dostanou obálku s penězi a vysněný dárek si koupí po Vánocích se slevou,“ konstatoval jeden z obchodníků.