"Tak, jak je to dnes navržené, je to neakceptovatelné," řekl Gaspar. Problém spatřuje mimo jiné v tom, že Lašák chce snížit platy pouze pilotům, ostatní zaměstnanci by měli mít příští rok na výplatních páskách stejně jako letos. Kolektivní smlouva platná až do konce roku 2010 přitom zaručuje všem zaměstnancům každoroční růst mezd o jeden procentní bod nad inflaci.

Piloti chtějí své stanovisko předat vedení společnosti do dvou týdnů. Zásadní bude rozhodnutí, zda odboráři vůbec umožní otevření kolektivního vyjednávání. Zástupci všech devíti odborových centrál v ČSA by se měli sejít 10. prosince; na schůzce zřejmě zaujmou společné stanovisko k Lašákovu návrhu.

O větší růst mezd bojují i ostatní zaměstnanci ČSA

"My jako letečtí mechanici své stanovisko už máme, ale zveřejníme ho až po 10. prosinci," uvedl Petr Novák, šéf odborové organizace leteckých mechaniků. Právě mechanici loni prodloužili kolektivní vyjednávání až do února, neboť se cítí dlouhodobě podhodnoceni a chtěli si vymoci větší růst mezd. Nakonec však přistoupili na stejné podmínky jako ostatní zaměstnanci.

Lašák předložil svůj návrh odborům ve středu. Jde podle něj o reakci na situaci na trhu letecké dopravy, kde se stále výrazněji projevuje krize. V listopadu zaznamenaly ČSA zhruba pětiprocentní meziroční úbytek cestujících. Od svého plánu si Lašák slibuje úsporu mzdových nákladů ve výši 300 miliónů korun ročně.