„Světová letecká doprava se ocitla v krizi. Dopad to samozřejmě má i na naši leteckou společnost. Pražské letiště zaznamenalo v listopadu dvojciferný pokles počtu odbavených, a téměř o desetinu se ve srovnání se stejným loňským měsícem snížil i počet cestujících ČSA. Na tuto situaci, která nebude určitě krátkodobá, musíme reagovat,“ řekl ve čtvrtek Právu prezident ČSA Radomír Lašák.

České aerolinie mají 4700 zaměstnanců, a průměrný měsíční plat dosahuje 60 tisíc korun. Výrazně to však zkreslují mzdy pilotů, kteří v průměru měsíčně berou až 200 000 Kč.

Podle kolektivní smlouvy platné do konce roku 2010 se mají platy v ČSA ročně zvyšovat o jedno procento nad inflaci. To by ovšem v příštím roce znamenalo vzestup mzdových nákladů nejméně o 300 miliónů korun. Vedení ČSA proto vypracovalo akční plán, který má zabránit propadu této letecké společnosti do ztráty.

Snaha vyhnout se plošnému propouštění

„Odbory jsem požádal, aby souhlasily s úpravou kolektivní smlouvy. Věřím, že to pochopí a vyjdou nám vstříc. Vždyť i naši zaměstnanci jistě vidí, jak dramaticky musel na propad poptávky reagovat český automobilový průmysl, jenž omezuje výrobu a začal houfně propouštět,“ uvedl Lašák.

Na otázku, jestli i ČSA začnou propouštět, Lašák odpověděl: „ S plošným propouštěním nepočítáme. Projdeme si ale znovu každé pracovní místo a posoudíme, zda je opravdu nutné. Po této prověrce bude muset menší počet lidí nesporně od nás odejít.“ Na rozdíl od řady jiných aerolinek zatím České aerolinie nepřikročily k zeštíhlování své flotily a výraznému snížení počtu destinací. Zatím bylo pouze rozhodnuto o zrušení pravidelné linky Praha - Dublin, na níž se poslední let uskuteční 13. ledna.

„Pokud by ale propad zájmu o létání ve světě pokračoval a ubylo nám například třicet procent pasažérů, pak bychom na to samozřejmě museli adekvátně reagovat,“ konstatoval Lašák.

Aerolinky se spojují

České aerolinie teď čeká privatizace. Konkrétní harmonogram vláda projedná ještě nyní v prosinci, a zhruba za rok by měl ČSA převzít nový vlastník. Mezi potenciálními zájemci jsou například Air France-KLM, či ruský Aeroflot. Na dotaz Práva, jestli by nebylo rozumné prodej ČSA za nynější situace raději odložit, Lašák odpověděl: „To záleží na politicích. Jsem ale přesvědčen, že naší letecké společnosti může vstup silného strategického partnera jenom prospět.“

Jak připomněl, po spojení s dalšími partnery se poohlížejí letecké společnosti v celé Evropě, včetně těch největších British Airways, Air France-KLM, či německé Lufthansy. Například vedení Lufthansy včera schválilo koupi zadlužených Austrian Airlines. Za 41,56procentní státní podíl v těchto rakouských aerolinkách zaplatí Lufthansa až 377 miliónů eur (v přepočtu téměř deset miliard korun).