Ředitel tak chce reagovat na to, že město dá dopravnímu podniku v roce 2009 méně peněz než v minulých letech. Dotaci dopravnímu podniku kritizovali i mnozí opoziční zastupitelé.

"Ačkoliv kapitola doprava spolkne téměř polovinu rozpočtu - 20,8 miliardy korun - dopravní podnik dostane o celou čtvrtinu financí méně než v minulých letech," řekla na zastupitelstvu Petra Kolínská (SZ). "Rozpočet pro dopravní podnik je likvidační," dodala.

Primátor Pavel Bém (ODS) ale namítl, že do dopravního podniku putuje 23 procent ze sumy určené na celkové provozní náklady města, což je podle něj více než v jiných obdobných metropolích.

Radní jsou proti

Náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS) řekl, že zdražování není v tuto chvíli na pořadu dne. Zároveň však dodal, že dopravní podnik se bez dalších dotací neobejde. "Rozpočet musí být v první polovině příštího roku posílen," řekl.

Podle něj se musí najít peníze především na akce, které jsou již nasmlouvány, jako je například nákup nových vozů. Ty chce město pokrýt z přebytků hospodaření.

Ceny za pražské MHD:
V roce 2007 stála přestupní jízdenka dvacet korun. Od ledna letošního roku se její cena zvedla na 26 korun, přičemž dopravní podnik chtěl zdražit víc, a to na 30 korun. Ředitel DP Martin Dvořák tehdy zvyšování cen zdůvodnil tím, že od roku 2005 se jízdné neměnilo a jako hlavní důvod uvedl zdražování elektřiny.

Dopravní podnik bude mít příští rok na investice necelé dvě miliardy korun, což je podle zastupitele Karla Březiny (ČSSD) nejnižší částka za posledních deset let. Polovinu této částky navíc spolkne doplacení prodloužení metra z Ládví do Letňan, které bylo zprovozněno v květnu. Dvořák novinářům řekl, že stejně jako letos budou peníze pouze na opravy tratí, které jsou v havarijním stavu. Z těch letos dopravní podnik opravil například úsek ve Vyšehradském tunelu, kterým musely kvůli špatnému stavu projíždět tramvaje krokem.

Podnik omezí dopravu metrem do Letňan

Už nyní je jasné, že se bude omezovat provoz hromadné dopravy. Od 4. ledna bude do posledních tří stanic na prodloužené trase metra C do Letňan během dne zajíždět jen každá druhá souprava. Dopravní podnik přitom v souvislosti se zprovozněním posledních tří stanic trasy C omezil provoz autobusů v Praze 9 a části Prahy 8.

"Chtěli jsme navyšovat výkony, tento rozpočet nám to ale neumožní," poznamenal Dvořák.

Odbory dopravního podniku se také obávají, že se jim v roce 2009 nezvednou platy ani o inflaci. Podle vyjádření, které už dříve zveřejnily na svých webových stránkách, by šlo o porušení platné kolektivní smlouvy. "Pro odborovou stranu je tento záměr a postup nepřijatelný a podnikne všechny další kroky ke zvrácení této situace," uvedli odboráři.