„Finanční recese vyžaduje i v ČR účinné kroky k obnovení poptávky a oživení růstu jednoho z klíčových odvětví ekonomiky – automobilového průmyslu,“ zdůraznilo včera SAP v tiskovém prohlášení.

Vláda Mirka Topolánka o pobídkách neuvažuje. V řadě jiných zemí Evropské unie jsou ovšem běžnou praxí. Potvrdilo to i zasedání Evropské asociace automobilových výrobců (ACEA), na němž 14. listopadu v Bruselu prezentovalo své systémy pobídek třináct zemí EU.

„Jedná se vždy o intenzivní, ale časově omezenou kampaň. Velmi úspěšná byla například ta italská v letech 1997 až 1998, během níž bylo z provozu odstraněno dva milióny automobilů starších deseti let. Příspěvek na nákup nového auta v Itálii činil 1000 eur, a podmínkou bylo sešrotování starého vozu,“ připomněl ředitel sekretariátu SAP Antonín Šípek.

Stará auta podobně odstranili ve Francii a Španělsku

K podobným pobídkám v minulosti přikročila také Francie, kde bylo minimální stáří vozu pro poskytnutí příspěvku ve výši až 1067 eur stanoveno dokonce jen na osm let.

Vůbec nejvíce starých aut se podařilo během desetileté kampaně odstranit ve Španělsku – bezmála 3,3 miliónu. V současné době probíhá pobídková kampaň v Portugalsku, a v příštím roce se bude už podruhé konat v Rumunsku.

„Obdobné příklady bychom mohli uvést i z dalších evropských zemí. Česká republika však mezi nimi bohužel stále chybí. Naše sdružení přitom již mnohokrát upozorňovalo, že vozový park je v ČR přestárlý. V poslední době se situace ještě zhoršila. Proto by se i česká vláda měla zamyslet nad systémem pobídek, který by přispěl ke zlepšení. Vždyť novější vozy poškozují životní prostředí mnohem méně než staré ojetiny, a jsou i bezpečnější,“ argumentuje SAP.

Podobý nápad v ČR ped lety neprošel

Pobídky k urychlení obměny vozového parku se už v roce 2002 snažil v Česku zavést tehdejší ministr dopravy Jaromír Schling (ČSSD). Plánoval tříletou kampaň, během níž by každý motorista mohl získat na nákup nového vozu státní příspěvek až 90 tisíc korun, pokud by se rozhodl vyřadit své vozidlo starší patnácti let z evidence a odevzdat ho k sešrotování. Tehdejší vláda Miloše Zemana se tím však vůbec nezabývala.

„Je to další z nesmyslů, s nimiž Schling přišel. Měl by už konečně skončit v politickém propadlišti,“ komentovalo ministrův nápad Sdružení drobných dovozců aut. Příliš nadšena Schlingovým návrhem ale nebyla ani Škoda Auto. Jak tehdy uvedla, lepší než státní příspěvek by bylo „tvrdé omezení dovozu starých aut a zvýšení kupní síly obyvatel“.

Nyní však naopak Sdružení automobilového průmyslu přišlo s požadavkem na státní podporu. Jak v té souvislosti připomněl Šípek, o zavedení pobídek již uvažují i státy, které je dosud odmítaly.