K projektu malého vozu se upínaly naděje zaměstnanců vrchlabského závodu Škody Auto. Sériová výroba malého a levného vozu pro ně měla zajistit práci na řadu let dopředu. Znamenalo by to také modernizaci podniku a mnohamilionové investice do technologií. Také proto s rozhodnutím koncernu nesouhlasí odbory.

Nechtějí v Česku další investice kvůli výkyvu kursu koruny vůči euru

"Zaměstnanci firmy Škoda, zejména ve Vrchlabí, splnili všechny své úkoly, aby projekt malého vozu získali. Byli flexibilní, mají vysokou produktivitu práce a nabídli značný technický um i příznivé mzdové podmínky. Koncern ale svůj slib nesplnil," řekl listu předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík.

Koncernové představenstvo zdůvodnilo nepřidělení výroby do Vrchlabí rozhodnutím české vlády nepřijmout v nejbližší době evropskou měnu euro. Kvůli výkyvu kursu koruny vůči euru a dolaru by podle manažerů Volkswagenu byly další investice v Česku nehospodárné.

Vedení firmy připustilo stažení výroby ze Slovenska

Ve Vrchlabí by se však mělo vyrábět dál a rozhodnutí koncernu by se nemělo nijak odrazit na zaměstnanosti. Odbory nyní budou požadovat vytížení Vrchlabí navrácením produkce nové octavie z Bratislavy. "Na Slovensku se náklady na vyrobený vůz zvyšují o 400 eur proti nákladům na výrobu v našem závodě. Tato situace by tak mohla připomínat vytunelování vlastní firmy," dodal Povšík.

Stažení výroby octavie ze Slovenska připustilo i vedení Škody Auto. "Existují různé varianty, a toto je jedna z nich. Ještě o tom ale není rozhodnuto definitivně," řekl v úterý ČTK mluvčí firmy Jaroslav Černý.