Článek
Dobrou orientací jsou sazby povinného ručení, ale ty nevypovídají o kvalitě poskytovaných služeb. Jaká pojišťovna skutečně je, poznáte v zásadě až ve chvíli, kdy ji potřebujete.
Rozhoduje nejen cena
„V pojištění vozidel se čím dál více klienti zajímají o to, co všechno pojišťovna kryje, jaké nabízí dodatečné výhody či bonusy,“ tvrdí tiskový mluvčí Kooperativy Marek Vích. A navíc zvláště u pojištění vozidel klienty zajímá rychlost a kvalita likvidace škod. „ Proto jsme si stanovili zcela konkrétní závazek, že do tří hodin od nahlášení pojistné události se s klientem spojí naši pracovníci a situaci s ním vyřeší,“ dodává Vích.
Důležité pro řidiče jsou i nové produkty povinného ručení, díky nim se například letos vykazuje Česká podnikatelská pojišťovna největším meziročním nárůstem pojištěných vozidel. „Od začátku roku nabízíme zásadně inovované povinné ručení v podobě tří produktů, které se odlišují výší limitů škod na zdraví a majetku,“ sděluje Renata Svobodová z tiskového odboru ČPP.
„I nadále budeme u povinného ručení poskytovat 15procentní slevu za bezeškodní průběh dopředu.“
Segmentaci používá většina pojišťoven
Tak jako ČPP i většina pojišťoven pokračuje v určování tarifů povinného ručení jednak podle obsahu válců motoru nebo podle hmotnosti a dále pak podle tzv. segmentačních kritérií, což jsou věk a sídlo pojistníka a stáří vozidla.
Nedávno oznámil zavedení segmentace i největší poskytovatel povinného ručení na našem trhu, Česká pojišťovna. „Segmentaci jsme dlouho zvažovali,“ říká tiskový mluvčí ČP Václav Bálek. „Pro její zavedení hovořila i výše bonusů, dosahující u některých řidičů pro rok 2009 až 50 procent, a také možnost využít zkušeností z ostatních pojišťoven v Generali PPF Holdingu, jehož součástí se stala i Česká pojišťovna.“
Bič na neplatiče
Povinné ručení jistě patří k zajímavým aktivitám pojistného trhu i díky nedávným legislativním úpravám. Ty se týkají asi 850 tisíce vozů, které jsou podle údajů České kanceláře pojistitelů (ČKP), sdružující poskytovatele povinného ručení, dosud bez zákonného pojištění. Poplatky pro tyto případy budou vyšší než činí platby povinného ručení, může dojít až na exekuci.
K tomu tisková mluvčí Generali Kateřina Bílá uvádí: „Zavedení sankcí za provoz vozidla bez pojištění pokládáme za velkou změnu v oblasti povinného ručení. Tyto sankce by v budoucnu mohly pomoci především provozovatelům vozidel, kterým zajistí ochranu před rizikem těžšího vymáhání škody způsobené nepojištěným vozidlem.“ Rovněž ne všechny pojišťovny už nyní uvádějí sazby povinného ručení pro příští rok.
„Nové sazby na rok 2009 zatím nejsou stanoveny, v tuto chvíli ani nemůžeme říci, k jakému navýšení a zda k němu vůbec dojde,“ uvedl Marek Zeman, ředitel PR a komunikace skupiny AXA, která je jedním z nových poskytovatelů povinného ručení. Podle odborníků by ideální model pro tvorbu sazeb povinného ručení spočíval v tom, kdyby povinné ručení bylo uzavíráno nikoliv na automobil, ale na řidiče. To však je čistá fikce, tento model nikde v Evropě neexistuje.
Zde jsou příklady povinného ručení jednotlivých pojišťoven letos a příští rok rok pro automobily s různými objemy motoru. V první tabulce jsou sazby bez bonusů, v druhé s bonusy,
Jak se změní sazby povinného ručení (sazba bez bonusu) | ||||
---|---|---|---|---|
pojišťovna | Praha 2008 | Bouzov 2008 | Praha 2009 | Bouzov 2009 |
AXA | ||||
Škoda 1,2* | 4000 | - | 4000 | - |
Octavia 1,6** | 6300 | - | 6300 | - |
Audi 1,9*** | 9400 | - | 9400 | - |
Allianz | ||||
Škoda 1,2 | 5456 | 5827 | 3726 | 3983 |
Octavia 1,6 | 6407 | 6855 | 4838 | 5177 |
Audi 1,9 | 9967 | 10664 | 7507 | 8003 |
ČPP | ||||
Škoda 1,2 | 3541 | 3541 | 2530 | 2530 |
Octavia 1,6 | 5367 | 5367 | 3834 | 3834 |
Audi 1,9 | 8300 | 8300 | 5929 | 5929 |
Česká pojišťovna | ||||
Škoda 1,2 | 4162 | 4432 | 4162 | 4329 |
Octavia 1,6 | 6131 | 6740 | 6131 | 6583 |
Audi 1,9 | 9843 | 10422 | 9843 | 10180 |
ČSOB Pojišťovna | ||||
Škoda 1,2 | 5088 | 5306 | 4252 | 4434 |
Octavia.1,6 | 7195 | 7659 | 6007 | 6395 |
Audi 1,9 | 11216 | 11709 | 9359 | 9769 |
Direct | ||||
Škoda 1,2 | - | 2978 | - | 2537 |
Octavia 1,6 | - | 4677 | - | 3986 |
Audi 1,9 | - | 7937 | - | 6609 |
Generali | ||||
Škoda 1,2 | 4000 | 4400 | 3120 | 3600 |
Octavia 1,6 | 5760 | 6240 | 4640 | 5280 |
Audi 1,9 | 8880 | 9680 | 7280 | 8320 |
Kooperativa | ||||
Škoda 1,2 | 4164 | 4556 | 4164 | 4556 |
Octavia 1,6 | 6192 | 6780 | 6192 | 6780 |
Audi 1,9 | 9796 | 10676 | 9796 | 10676 |
Slavia | ||||
Škoda 1,2 | - | 4808 | - | 4808 |
Octavia 1,6 | - | 5084 | - | 5084 |
Audi 1,9 | - | 6827 | - | 6827 |
Uniqa | ||||
Škoda 1,2 | 4169 | 4169 | 3706 | 3706 |
Octavia 1,6 | 6016 | 6016 | 5347 | 5347 |
Audi 1,9 | 8917 | 8917 | 7926 | 7926 |
Wüstenrot | ||||
Škoda 1,2 | 4840 | 4840 | 4840 | 4840 |
Octavia 1,6 | 7260 | 7260 | 7260 | 7260 |
Audi 1,9 | 10880 | 10880 | 10880 | 10880 |
* Příklad 1. Škoda Fabia, objem1,2, výkon 45 kW, r.v. 2004. Řidič: Muž, 31 let | ||||
** Příklad 2. Škoda Octavia, objem 1,6, výkon 75 kW, r.v. 2002. Řidič: Žena, 41 let | ||||
** Příklad 3. Audi, objem 1,9, výkon 96 kW, r.v. 2000. Řidič: Muž, 51 let |
Jak se změní sazby povinného ručení (Sazba s maximálním bonusem) | ||||
---|---|---|---|---|
Pojišťovna | Praha 2008 | Bouzov 2008 | Praha 2009 | Bouzov 2009 |
AXA | ||||
Škoda 1,2 | 2000 | - | 2000 | - |
Octavia 1,6 | 3150 | - | 3150 | - |
Audi 1,9 | 4700 | - | 4700 | - |
Allianz | ||||
Škoda 1,2 | 3274 | 3205 | 2236 | 2191 |
Octavia 1,6 | 3844 | 3770 | 2903 | 2847 |
Audi 1,9 | 5980 | 5865 | 4504 | 4402 |
ČPP | ||||
Škoda 1,2 | 2083 | 2083 | 1488 | 1488 |
Octavia 1,6 | 3157 | 3157 | 2255 | 2255 |
Audi 1,9 | 4883 | 4883 | 3488 | 3488 |
Česká pojišťovna | ||||
Škoda 1,2 | 2289 | 2216 | 2289 | 2165 |
Octavia 1,6 | 3372 | 3370 | 3372 | 3292 |
Audi 1,9 | 5414 | 5211 | 5414 | 5090 |
ČSOB Pojišťovna | ||||
Škoda 1,2 | 2618 | 2508 | 2192 | 2099 |
Octavia.1,6 | 3693 | 3607 | 3087 | 3016 |
Audi 1,9 | 5744 | 5500 | 4796 | 4593 |
Direct | ||||
Škoda 1,2 | - | 1638 | - | 1395 |
Octavia 1,6 | - | 2572 | - | 2192 |
Audi 1,9 | - | 4365 | - | 3635 |
Generali | ||||
Škoda 1,2 | 2640 | 2420 | 2160 | 1980 |
Octavia 1,6 | 3744 | 3432 | 3168 | 2904 |
Audi 1,9 | 5808 | 5324 | 4992 | 4576 |
Kooperativa | ||||
Škoda 1,2 | 2496 | 2504 | 2496 | 2504 |
Octavia 1,6 | 3712 | 3728 | 3712 | 3728 |
Audi 1,9 | 5876 | 5868 | 5876 | 5868 |
Slavia | ||||
Škoda 1,2 | - | 2076 | - | 2076 |
Octavia 1,6 | - | 2273 | - | 2273 |
Audi 1,9 | - | 3052 | - | 3052 |
Uniqa | ||||
Škoda 1,2 | 2085 | 2085 | 1853 | 1853 |
Octavia 1,6 | 3008 | 3008 | 2674 | 2674 |
Audi 1,9 | 4459 | 4459 | 3963 | 3963 |
Wüstenrot | ||||
Škoda 1,2 | 1940 | 1940 | 1940 | 1940 |
Octavia 1,6 | 2900 | 2900 | 2900 | 2900 |
Audi 1,9 | 4360 | 4360 | 4360 | 4360 |
* Příklad 1. Škoda Fabia, objem1,2, výkon 45 kW, r.v. 2004. Řidič: Muž, 31 let | ||||
** Příklad 2. Škoda Octavia, objem 1,6, výkon 75 kW, r.v. 2002. Řidič: Žena, 41 let | ||||
*** Příklad 3. Audi, objem 1,9, výkon 96 kW, r.v. 2000. Řidič: Muž, 51 let |