Hlavní obsah

Na dálnicích se bude moci i tuto zimu jezdit na letních pneumatikách

– ČESKÁ REPUBLIKA
Právo, Jiří Novotný

Nové dopravní značky Zimní výbava, které zakazují v období od 1. listopadu do 30. dubna jízdu bez zimních pneumatik, se zatím na dálnicích v Česku neobjeví. Právu to potvrdilo ministerstvo dopravy (MD). Řidiči tedy budou moci v nadcházející zimě jezdit po všech dálnicích i s letními gumami.

Článek

Ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) přitom donedávna ujišťoval, že zejména na přetížené dálnici D1 budou v úseku přes Vysočinu nové značky určitě rozmístěny.

„Po diskusi jsme se rozhodli značky Zimní výbava na dálnice zatím nedávat. Ve stadiu úvah pouze je, že v případě extrémně nepříznivého počasí by se na ty nejrizikovější dálniční úseky mohly rozmístit přenosné značky,“ řekl Právu mluvčí ministerstva dopravy (MD) Karel Hanzelka.

Potvrdil, že nové značky i vyhláška, která stanovila zásady pro jejich používání a povinnosti řidičů, zůstávají v platnosti. „To, kde a zda vůbec se značky Zimní výbava rozmístí, však závisí pouze na správci dané komunikace. Tím je pro dálnice ministerstvo, pro silnice první třídy příslušný krajský úřad a u silnic nižších tříd a místních komunikací městské a obecní úřady s rozšířenou pravomocí,“ upřesnil Hanzelka.

Nová dopravní značka přikazující použití zimních pneumatik.

"Například v Krkonoších jsou značky Zimní výbava rozmísťovány hojně. Naopak kraj Vysočina je vůbec nechce na silnice dávat,“ řekl Hanzelka.

Značka Zimní výbava je českou specialitou. Na modrém podkladě je na ní zobrazen z čelního pohledu automobil a pod ním symbol sněhové vločky. Značka přikazuje řidičům osobních i nákladních motorových vozidel, která mají nejméně čtyři kola, pokračovat v jízdě jen se zimními pneumatikami.

U vozidel o maximální hmotnosti do 3,5 tuny musí být hloubka dezénu na všech kolech nejméně čtyři milimetry a u těžších automobilů šest milimetrů. U kamiónů budou nutné zimní pláště pouze na hnacích kolech.

Jestliže policisté po 1. listopadu řidiče přistihnou, že úsekem vymezeným značkou Zimní výbava projíždí na letních gumách, dostane jeden trestný bod a pokutu 2000 korun. Testy jednoznačně prokázaly, že při teplotách pod deset stupňů Celsia jsou zimní pneumatiky na všech druzích povrchu bezpečnější než letní.

„Se zimním obutím je na sněhu a ledu výrazně kratší brzdná dráha než s letními,“ shodují se experti. Nedůslednost, s níž teď ke své vlastní vyhlášce přistupuje ministerstvo dopravy, i postoj mnohých krajů a obcí nenapomáhají tomu, aby v zimě nehod ubylo.

Řidiči houfně přezouvají

Řidiči vzali hrozbu vysokých pokut vážně a houfně se vydali do pneuservisů. Ty nyní praskají ve švech a mají co dělat, aby nápor žadatelů o přezutí pneumatik na zimní vůbec zvládly.

Na severu Moravy je situace v pneuservisech rozdílná. „Stíháme v pohodě,“ hlásil jeden ze zaměstnanců pneuservisu na Mariánskohorské ulici v Ostravě a dodal: „Denně přijde tak deset až dvacet zákazníků. Rozhodně ale u nás není žádný nával.“

To v opavském AZ Pneu je situace jiná. „Od rána, kdy otevřeme, až do sedmnácté hodiny máme pořád co dělat,“ sdělil pracovník pneuservisu Jan Latka. Přiznal, že kdyby byl servis otevřen déle, o zákazníky by neměl nouzi. „A to zatím přezouvají jen ti zodpovědní řidiči. Skutečné návaly přijdou, až napadne první sníh,“ zhodnotil. Zvýšený zájem automobilistů o výměnu letních za zimní pneumatiky zaznamenávají už od poloviny října některé pneuservisy v Olomouckém kraji.

„Kdo chce u nás provést výměnu bez čekání, měl by se předem objednat. Jinak musí řidiči počítat se čtvrthodinou, než na ně přijde řada. Největší nápor ale obvykle přichází, až napadne první sníh, to se čekací doba prodlouží až na zhruba hodinu,“ řekla Právu Lenka Krutilová z olomouckého pneuservisu Ral Pneu. Už čtrnáct dní provádějí přezutí aut například pneuservisy v Šumperku.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám