Hlavní obsah

Lehké náklaďáky od ledna mýtné platit nebudou

– PRAHA
Právo, Jiří Novotný

Mýtné budou v Česku i po Novém roce zřejmě i nadále platit pouze těžké kamióny a autobusy o hmotnosti 12 a více tun. Návrh poslanců Oldřicha Vojíře (ODS), Jana Kasala (KDU-ČSL) a Pavla Suchánka (ODS), aby se mýtná povinnost rozšířila na všechna nákladní vozidla nad 3,5 tuny, sice ve čtvrtek Sněmovna začala v prvním čtení projednávat, ale pak to přerušila.

Článek

"Padla tím možnost, aby projednávání novely proběhlo ve zkráceném režimu a ve druhém a třetím čtení se o ní hlasovalo už v příštím týdnu, jak jsme potřebovali. Nelze již tedy stihnout, aby se placení mýtného rozšířilo na vozidla od 3,5 tuny od 1. ledna 2009,“ řekl Právu Vojíř.

Podle něj však ještě žije šance, aby to začalo platit alespoň od poloviny příštího roku, aby s tak zásadní změnou ve výkonovém zpoplatnění nebylo nutné čekat až na rok 2010.

Výnos by byl ročně vyšší jen o 33 miliónů

Rozšíření okruhu vozidel, která budou podléhat mýtnému, má podle důvodové zprávy přinést další finanční zdroje pro opravy komunikací a výstavbu nových dálnic. To ale včera zpochybnil zpravodaj k této novele zákona o pozemních komunikacích, poslanec Karel Sehoř (ODS).

"Počet vozidel, která jsou evidována v mýtném systému, by se navrhovaným rozšířením zvýšil o osmdesát tisíc a na výnosech z mýtného by stát navíc ročně vydělal pouze asi 33 miliónů korun. A to ještě nemluvím o nákladech na jednorázový nákup potřebných OBU jednotek, což by si vyžádalo 150 miliónů Kč. Přitom nevím, co majitelé aut s těmi OBU budou v budoucnu dělat, když se má přejít na hybridní mýtný systém,“ prohlásil Sehoř.

Obavy má i vláda

Obavy, že se rozšíření mýtného ekonomicky nevyplatí, má i Topolánkova vláda. Přesto poslaneckou novelu na svém zasedání 29. září podpořila. Jak přitom ukázal průzkum Hospodářské komory ČR mezi podnikateli, pro třetinu z nich by se povinnost platit mýtné i za vozidla nad 3,5 tuny stala vážnou překážkou v podnikání.

"Řešit je nutné rovněž výši mýtných sazeb. Dvanáctitunové vozidlo ničí vozovku osmkrát více než čtyřtunové, ale obě mají platit stejně. To není logické a popírá to samu podstatu výkonového zpoplatnění dálnic,“ upozorňuje Sehoř.

Předkladatelé teď chtějí o potřebných úpravách svého návrhu znovu diskutovat s ministerstvem dopravy. Podle Vojíře však ta základní navrhovaná opatření bude nutné tak či onak schválit, protože jde i o sjednocení české legislativy s příslušnou směrnicí Evropské unie. Ta sice stanoví, že členské země musejí přejít na výkonové zpoplatnění všech vozidel nad 3,5 tuny, ale čas jim k tomu dává až do roku 2012.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám