„Dnešním dnem byl zkušební provoz převodovkárny a energocentra zahájen,“ doplnil. Žádost o povolení výroby převodovek a spuštění provozu energocentra společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) podala Stavebnímu úřadu v pátek minulý týden, v nejbližších dnech podle Kocicha firma požádá také o finální povolení pro ostatní provozy. Sériovou výrobu aut plánuje nošovická automobilka spustit podle informací Práva 3. listopadu.

Mluvčí HMMC Petr Vaněk Právu minulý týden řekl, že do doby, než Hyundai zahájí sériovou výrobu aut, půjde celá nošovická produkce převodovek do sesterské automobilky Kia v Žilině, kam se zatím musejí převodovky dovážet z Koreje. Po spuštění výroby aut v nošovickém závodě bude část produkce převodovek používána do vozů Hyundai a část bude směřovat do Žiliny. Do konce letošního roku bude v Nošovicích vyrobeno 35 tisíc převodovek, následně bude kapacita převodovkárny kopírovat objem výroby v závodech Kia a Hyundai.

Sériovou produkci automobilů nošovický závod odstartuje výrobou vozů Hyundai i30. Letos jich podle Vaňka pro evropský trh vyrobí zhruba 18 tisíc, z toho přibližně 500 aut bude pro zákazníky v Česku. Tato čísla jsou podle Vaňka podložena objednávkami.

Zahájení provozu se potýká od začátku s problémy 

Stavba prvního evropského výrobního závodu Hyundai začala loni v březnu. Během výstavby hal společnost HMMC několikrát postupovala v rozporu s původními stavebními povoleními, když změnila parametry objektů, aniž čekala na souhlas stavebního úřadu. Změny nejprve fakticky provedla a teprve pak požádala o dodatečné povolení. Stavební úřad v Dobré za to HMMC uložil miliónové pokuty a stavby dodatečně povolil.

V první fázi bude nošovický závod s 2750 zaměstnanci vyrábět 200 tisíc vozů ročně. V roce 2011 pak bude zaměstnávat přibližně 3400 lidí a roční výrobní kapacitu plánuje zvednout na 300 tisíc aut. Korejská investice v Nošovicích celkem dosáhne 1,12 mld. eur, tedy přes 28,5 miliardy korun.