Státu se ovšem stále ještě nepodařilo vykoupit zpět pozemky, které v areálu a okolí letiště vlastní skupina Penta. Bez nich nelze vybudovat paralelní příletovou a odletovou dráhu, potřebnou pro další rozvoj Ruzyně.

Letišti navíc nepatří ani dalších 2,2 hektaru v jeho oploceném prostoru. Tyto pozemky vlastní bratři Jaroslav a Václav Čermákovi, kteří se od března 2002 soudně domáhají jejich vyklizení.

„Okresní soud Praha-západ žalobu loni v srpnu zamítl a bratři Čermákovi se odvolali. V rámci odvolacího řízení, vedeného u Krajského soudu v Praze, pak letos v červnu vyslovili souhlas s tím, aby pozemky v prostoru letiště byly za peněžitou náhradu přikázány do vlastnictví našeho podniku. V současné době se již celá záležitost týká pouze výše náhrady, která bude určena znaleckým posudkem,“ sdělila mluvčí Správy letiště Eva Krejčí.

Na kauzu jako první upozornila MF Dnes. Krejčí však ve středu popřela tvrzení tohoto deníku, že bratři Čermákovi vlastní i část pozemků pod nynější hlavní přistávací dráhou.

„Ze zmíněných 2,2 hektaru je pouze 0,8 hektaru zastavěno na našem letišti obslužnou komunikací, pojezdovou drahou a trafostanicí,“ upřesnila mluvčí.
Podle vlády by prodej Ruzyně měl státu vynést nejméně sto miliard korun. Analytici však odhadují, že jestliže se problémy s pozemky nepodaří do začátku výběrového řízení vyřešit, sníží se privatizační hodnota letiště až o třetinu.

Dolejš: prodává se v nevhodné době

Předběžný zájem o koupi Letiště Praha projevilo 65 potenciálních investorů. Otázkou je, jak jejich nabídky ovlivní nynější světová finanční krize a zpomalování ekonomického růstu. Řada leteckých společností kvůli tomu omezuje lety a některým dokonce hrozí krach.

Na to, že se pražské letiště privatizuje v nevhodné době, upozornil ve Sněmovně při projednávání vládního návrhu státního rozpočtu na rok 2009 poslanec Jiří Dolejš (KSČM).

„Prodej této strategické firmy by se měl odložit, jinak se výnos ani náhodou nepřiblíží plánovaným sto miliardám korun,“ prohlásil.

Způsob privatizace Letiště Praha, který zvolila vláda, kritizují i sociální demokraté. Zdůrazňují, že jde o strategický podnik, v němž by si stát měl z bezpečnostních důvodů ponechat kontrolní podíl.

Podobný názor původně zastával také ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS), jenž preferoval dlouhodobý pronájem Ruzyně. Později se přiklonil k přímému prodeji celého balíku akcií s tím, že bezpečnostní otázky budou důkladně ošetřeny ve smlouvě státu s novým vlastníkem.

Se ziskem 1,1 miliardy

Letiště Praha je dlouhodobě ziskové. Loni odbavilo rekordních 12,4 miliónu cestujících a vykázalo čistý zisk 1,1 miliardy korun. Za letošních prvních devět měsíců prošlo jeho branami 7,47 miliónu pasažérů, což je meziroční vzestup o 4,7 %.

V zimní sezóně přibudou dvě destinace. „Zatímco jinde v Evropě už od července počet přepravených cestujících klesá, my počítáme s tím, že v zimě dosáhneme zhruba stejných výsledků jako loni,“ řekl vrchní ředitel Správy Letiště Praha pro obchod, provoz a řízení majetku Jiří Pos.