„Přikročili jsme k tomu, přestože náklady na palivo jsou stále naší největší nákladovou položkou, která představuje 35 procent celkových provozních nákladů,“ uvedla Anna Inghamová-Grantová, obchodní ředitelka BA pro Česko, Slovensko a Maďarsko.

Zatímco na jaře byl barel ropy za téměř 150 dolarů, nyní stojí o polovinu méně. Většina leteckých společností přesto se snižováním palivového příplatku nespěchá. Důvodem je zpomalení růstu světové ekonomiky, které má vliv na obsazenost letadel, a hlavně obavy z důsledků nynější světové finanční krize.

České aerolinie (ČSA) o snížení palivového příplatku zatím neuvažují. „Celé odvětví světové letecké dopravy si bude ještě dlouho lízat rány z rekordních cen ropy. ČSA v důsledku toho za letošní první pololetí přišly o stovky miliónů korun. Příplatek proto snížíme jenom v případě, že k tomu přikročí naši přímí konkurenti,“ řekl včera Právu viceprezident ČSA Petr Pištělák.

Na transatlantických linkách ČSA do New Yorku a Toronta je tak palivový příplatek pro jednosměrnou letenku nadále 85 eur, na dalších dálkových linkách 70 eur a na středních tratích 22 eur. Ve skutečnosti podražil, protože koruna výrazně oslabuje vůči euru i dolaru.

Letů v zimě přibude

České aerolinie také v úterý informovaly o změnách, jež cestujícím přinese zimní letový řád, jenž bude platit od 26. října do 28. března. Flotila ČSA bude létat do 129 měst ve 44 zemích, což je ve srovnání s minulým zimním obdobím o 21 destinací a jednu zemi více.

„Nejvýrazněji posílíme linky do Německa. Přibudou ale také lety do Skandinávie, Itálie, Španělska, Srbska, Makedonie a do Turecka,“ sdělil Pištělák.

Ke změnám dojde i na vnitrostátních linkách. ČSA zruší speciální autobusovou dopravu pro své cestující mezi Prahou a Brnem. Naopak počet denních letů mezi naším hlavním městem a jihomoravskou metropolí se rozšíří ze tří na čtyři a z Prahy do Ostravy ze čtyř na šest.

Spolupráce s Číňany

ČSA začaly spolupracovat se společností China Southern Airlines, která je v počtu přepravených cestujících pátým největším světovým leteckým dopravcem.
Společné lety provozují na lince Praha–Amsterodam. Na tu navazují dálkové lety do Pekingu a Kantonu. Podle Pištěláka jde o první krok k zavedení přímé linky Praha–Peking, k čemuž by mohlo dojít již na jaře 2009.