Pro osobní automobily letos ručení zdražilo zhruba o desetinu a pro kamióny o desítky tisíc korun. Pojišťovny využívají skutečnosti, že po třech letech skončila regulace cen povinného ručení Českou kanceláří pojistitelů, a mají tedy v sazbách zcela volnou ruku. Musejí ovšem pečlivě sledovat, jak se chová konkurence. Ceny ručení jsou tak v pojišťovacích ústavech velmi podobné, a nejinak tomu zřejmě bude i pro rok 2004.

"Ještě více než dosud ale budeme při stanovení sazeb brát v úvahu škodní průběh, a nejen obsah motoru daného vozu," řekl v pátek Právu Václav Bálek, mluvčí České pojišťovny, která má dva a čtvrt miliónu klientů povinného ručení a tedy 45procentní podíl na trhu. U kamiónů a autobusů považuje Bálek za jisté, že ručení notně podraží, protože při nehodách způsobují značné škody.

"Naopak řidiči osobních aut, kteří nebourají, by mohli být příjemně překvapeni," prohlásil. Na dotaz, zda by se pro ně mohlo ručení dokonce zlevnit, však Bálek odpověděl: "Konkrétní sazby se teprve propočítávají. Mohu jen ujistit, že nepůjde o paušální navýšení."

Škody stále větší

Pojišťovny tvrdí, že je ke zdražování nutí nepříznivý vývoj nehodovosti v České republice. Za letošní první pololetí se proti stejnému loňskému období počet nehod zvýšil o šest procent a usmrcených o 6,5 procenta. Celkové hmotné škody podle odhadu policie meziročně stouply o 326 miliónů korun, tedy o více než osm procent.

V případě nehod, kdy došlo k požáru vozidla, byla v prvním pololetí průměrná škoda 178 tisíc korun, a při nehodách na dálnicích 113 tisíc. Naopak u nehod zaviněných cyklisty dosahovala v průměru jen 8500 korun. Tyto údaje berou pojišťovny v potaz při stanovování nových sazeb.

Za letošní první pololetí se v Česku snížil počet vozidel, na něž je uzavřeno povinné ručení, o deset tisíc na 5,4 miliónu. Kdyby ale ručení opět výrazně podražilo, dají bezpochyby tisíce dalších řidičů přednost riziku jezdit bez něj. A to přesto, že Česká kancelář pojistitelů dokončila Centrální registr nepojištěných aut, z něhož může čerpat i dopravní policie.

Když policisté při silniční kontrole zjistí, že řidič u sebe nemá smlouvu o ručení, uloží mu pětisetkorunovou pokutu. Tím to ale zpravidla nekončí, protože policie nahlásí přestupek příslušnému okresnímu úřadu. Řidič pak musí ve správním řízení doklad o ručení předložit, jinak ho čeká další postih ve výši až dvaceti tisíc korun.

V budoucnu smlouvy šité řidičům na míru

Pojišťovny už loni hovořily o tom, že je nutné vytvořit také registr řidičů, v němž by jako v chorobopisu byly uvedeny všechny nehody i další potřebné údaje. To by pojišťovnám umožnilo uzavírat adresnější smlouvy o ručení a spravedlivě ošetřit i případy, kdy člověk svůj vůz někomu půjčí, a ten způsobí nehodu. Dnes kvůli tomu přichází vlastník vozidla o bonus.

Na dotaz Práva, zda už jsou zmíněné chorobopisy k dispozici, odpověděl Bálek: "Ještě ne, je k tomu potřeba hodně dat. Vše ale směřuje k anglickému modelu segmentace klientů, kdy o konkrétní výši platby za povinné ručení bude u motoristy rozhodovat i jeho věk a délka praxe v řízení, stáří vozu a zda jezdí převážně ve velkém městě nebo na venkově, kde je silniční provoz méně rizikový."

Podle Bálka pro odstartování smluv, šitých přesně na míru každému motoristovi, nenastal v ČR ten pravý čas. Ještě je potřeba několika let, aby se objektivněji prokázalo, kdo je rizikovým řidičem, a kdo ne. Pouhé tři roky, které uplynuly od ztráty monopolu České pojišťovny na povinné ručení, na to byly příliš krátkým obdobím.