Poté, kdy 3. října na Slovensku tragicky havaroval autobus Student Agency s poměrně nezkušeným řidičem, jsme dospěli k závěru, že situace je neúnosná. Zpřísnit proto chceme nejen kontroly ve firmách, ale i samotné licenční podmínky,“ uvedl Hodač.

Kontrolovat dodržování licencí je ministerstvo dopravy povinno ze zákona. Teď se jeho pracovníci budou u dopravců zajímat i o to, jak dlouhou praxi řidiči mají. Získané poznatky pak MD využije pro změnu legislativy. „Chceme vše stihnout tak, aby návrh na zpřísnění licenčních podmínek mohl jít ke schválení do parlamentu hned počátkem příštího roku,“ ujistil Hodač.

Podle nyní platné legislativy může autobus řídit člověk ve věku od 23 let, jenž získá patřičné řidičské oprávnění a absolvuje 140hodinové školení profesní způsobilosti. Jestliže však projde rozšířeným 280hodinovým školením, může za volant autobusu usednout už v jednadvaceti letech.

„Stoupající počet nehod českých autobusů v zahraničí nás vede k úvahám tuto věkovou hranici zvednout,“ sdělil Hodač. Jak už Právo informovalo, při nehodě autobusu Student Agency, který sjel u Trenčína ze silnice a převrátil se, zahynuli čtyři lidé a dalších osmnáct cestujících bylo zraněno.

Pouhý týden předtím vjel jinému autobusu Student Agency v severní Itálii náhle do cesty slovinský kamión. Zemřela přitom stevardka, která v autobuse seděla na průvodcovském sedadle. Tragické případy z posledních týdnů nejsou žádnou výjimkou.

Podle policejní statistiky zavinili jen loni řidiči autobusů 2358 nehod, tedy plných dvanáct procent ze všech, k nimž na území ČR došlo. Usmrceno bylo devět lidí a 422 zraněno.

Důvodem těchto nehod byl nesprávný způsob jízdy, nedání přednosti, nepřiměřená rychlost a riskantní předjíždění. Tedy skutky, jichž by se měl profesionální řidič, jenž veze desítky cestujících, rozhodně vyvarovat. U čtyřiceti osmi autobusáků, kteří způsobili nehodu, bylo navíc zjištěno požití alkoholu.

Dopravci požadují speciální učební obor

Pokud se podmínky pro udělování licencí skutečně zpřísní, přispěje to nesporně k větší bezpečnosti cestujících. Současně se ale zřejmě bude muset notně omezit počet linek. Už léta se totiž nejen autobusoví, ale i nákladní silniční dopravci potýkají s akutním nedostatkem kvalitních řidičů.

Ročně těchto zkušených řidičů chybí v Česku až pět tisíc. Firmy tak přijímají v podstatě každého, kdo vlastní příslušné oprávnění. Tedy i problémové řidiče. Důsledkem jsou zbytečné nehody a mrtví na silnicích.

„Snažili jsme se přesvědčit ministerstvo školství, aby byl zřízen speciální učební obor pro řidiče autobusů a těžkých nákladních vozidel. Nezaznamenali jsme ale od něj žádnou pozitivní reakci,“ řekl Právu generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar.