"Chceme zlevnit benzín a naftu, tedy chceme zlevnit zboží, které používají téměř všichni," řekl stínový ministr průmyslu ČSSD a jeden z předkladatelů Milan Urban. Tvrdí, že tuzemské sazby daně jsou mnohem vyšší, než k jakým se Česko zavázalo Evropské unii.

Podle Kalouska návrh deformuje trh i očekávání spotřebitelů. "Tento návrh je škodlivý nejenom svými dopady do státního rozpočtu, tento návrh je škodlivý celým svým přístupem," prohlásil. Vznesl řečnickou otázku, co budou předkladatelé dělat, až se účinky tohoto opatření vyčerpají a až ceny porostou ještě výše. "Ten návrh není rozumný, pane poslanče Milane Urbane, ten je velmi hloupý," řekl Topolánek.

Zpravodaj k novele poslanec a daňový expert ODS Michal Doktor vyčíslil, že jeho přijetím by státní rozpočet přišel o asi 18 miliard korun. Urban ale argumentoval tím, že stát díky růstu cen stejně vybral mnohem víc peněz na dani z přidané hodnoty.

Hlavní analytik společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka potvrdil, že spotřební daň tvoří největší část ceny jednoho litru pohonných hmot u tuzemských čerpacích stanic. Podle údajů společnosti CCS stojí litr Naturalu 95 30,80 Kč. Marže obchodníků z jednoho litru jsou zhruba korunu padesát.

 

Struktura ceny jednoho litru benzínu:
Ceny ropy se v posledních dvou týdnech na trhu pohybovaly mezi 90-100 dolary za barel. Při kurzu dolaru v okolí 16,50 to znamená, že litr surové ropy stojí aktuálně cca 10 Kč, a představuje tedy přibližně 32,5 % konečné ceny benzínu u čerpací stanice.
Největší část konečné ceny si nadále ukrajuje spotřební daň, která činí 11,84 Kč za litr, tedy přibližně 38 % konečné ceny, spolu s další daňovou položkou, tedy DPH, je podíl daní na konečné ceně benzínu aktuálně 55 %.
Na marže obchodníků tak v současnosti zbývají přibližně čtyři koruny (13 % konečné ceny). Pokud předpokládáme rafinérskou marži kolem 2,50 Kč, maloobchodníci, tedy pumpaři, by aktuálně měli v průměru dosahovat marže ve výši 1,50 Kč.
BLOG: Zbytečný populismus ČSSD