Ministr financí Bohuslav Sobotka (ČSSD) označil snížení daňové sazby u nafty za nevyhovující. "Snížení spotřební daně u nafty sníží příjmy Státního fondu dopravy v příštích letech," řekl Sobotka novinářům. Sněmovně proto doporučí, aby horní komoru přehlasovala a trvala na své původní verzi. Novelu po projednání ve Sněmovně dostane k posouzení ještě prezident republiky.

Sazbu daně u motorové nafty Senát doporučil snížit proti sněmovní verzi o 45 haléřů na 9,50 Kč za litr; současně s tím snížil sazbu i u bionafty o 21 haléřů na 6,65 Kč za litr. Autorka změny Soňa Paukrtová (US-DEU) to zdůvodnila tím, že vyšší zdanění by mohlo ohrozit zajištění dopravní obslužnosti v regionech a neúměrně zatížit rozpočty krajů a obcí. Doporučila proto sazbu snížit k minimu, které požaduje Evropská unie.

Cena motorové nafty by se podle ní od příštího roku měla zvýšit o 1,30 Kč za litr, nikoliv o 1,80 Kč, jak požadovala Sněmovna. Senátoři tak ne zcela vyhověli petici sdružení autodopravců, kteří požadovali zvýšení daně maximálně o 50 haléřů.

Sobotka senátorům připomněl, že nový daňový zákon souvisí se vstupem ČR do EU, je součástí vládní rozpočtové reformy a podle sněmovní verze do státní pokladny v příštím roce přinese 12,7 miliardy korun. Dodatečné rozpočtové příjmy, které by měl zákon přinést, podle Sobotky "částečně kompenzují rozpočtový výpadek, který bude spojen se snížením daně z příjmů právnických osob až na 24 procent během nadcházejících tří let.

Proradní Češi

Senát také odmítl prodloužení existence bezcelních obchodů. Právě to už delší dobu kritizuje Evropská unie. Delegace Evropské komise přitom nedávno sdělila, že věří, že Česká republika uzavře své bezcelní obchody do konce roku 2003, a nikoliv až v březnu 2004. ČTK to v řekl zdroj z delegace EK, který si nepřál být jmenován.

Zdroj prozatím odmítl uvést, zda bude Evropská komise v případě činnosti bezcelních obchodů i v prvním čtvrtletí příštího roku podnikat nějaké kroky.

Evropská unie naléhá na zrušení bezcelních a bezdaňových obchodů na hranicích s Rakouskem a Německem již od roku 1999, kdy byly zrušeny poslední "duty-free" na letištích a lodích v EU. Čeští poslanci však uzavření těchto obchodů několikrát posunuli, naposledy na konec roku 2003 a EK byla ujišťována, že to je termín definitivní.

"V průběhu negociací se Česká republika zavázala ukončit činnost bezcelních obchodů do konce roku 2002. Když poslanci termín posunul na konec roku 2003, byli jsme tolerantní a neprotestovali. Toto je však neustálé ustupování malému a nevýznamnému lobby majitelů těchto prodejen," uvedl zdroj.

Nejmenovaný bruselský odborník v Evropské komisi si již dříve povzdychl, že "je to nemilé, můžeme si o tom leccos myslet, můžeme nadávat na českou proradnost, ale těžko s tím můžeme dělat něco víc."