Hlavní obsah

Řidiči budou muset sáhnout hlouběji do kapsy, povinné ručení podraží

Motoristé si od Nového roku za povinné ručení zřejmě opět připlatí. O kolik to nakonec bude, ale pojišťovny zatím před konkurencí i veřejností tají. Důvodem, proč se ceny ručení budou opět zvyšovat, je prudký nárůst škod na zdraví a celkový růst škod a spotřebitelských cen.

Článek

Podle České kanceláře pojistitelů (ČKP) se celkový objem nastalých škod z povinného ručení mezi ročníky vzniku 2000 až 2007 zdvojnásobil a podíl škod na zdraví na všech škodách navýšil z původních 22 na nynějších 40 procent.

Vývoj škod na zdraví je vedle vývoje úrovně nehodovosti způsobem i nárůstem závažnosti škod, zejména nároků se škodou na zdraví. Průměrná škodní inflace u škod na zdraví činí 14,3 procenta ročně (u škod na majetku 5,8 procenta ročně), což do loňského roku výrazně převyšovalo inflaci spotřebitelských cen.

Podle ČKP, která sdružuje poskytovatele povinného ručení, se tak rozevírají nůžky mezi celkovým nárůstem spotřebitelských cen a růstem inflace a na druhé straně sazbami povinného ručení. Například nárůst škod vychází přibližně třikrát vyšší pro škody na majetku a více než sedmkrát vyšší pro škody na zdraví, než činí index spotřebitelských cen za stejné období.

K tomu se ještě průměrná výše škody u povinného ručení mezi škodami na zdraví a na majetku velice liší. Zatímco u škod na majetku je řádově na úrovni 30 tisíc korun, pro škody na zdraví jde o statisícové částky za jednu nehodu, které navíc rychle rostou.

Škoda až sto miliónů

Statistiky vedené pojišťovnami potvrzují stoupající nehodovost na našich silnicích, roste počet mrtvých a počet lehce či těžce zraněných. Obecně dochází k rostoucímu trendu průměrného pojistného plnění na jednoho zraněného. Průměrná výše škody na zdraví, kdy u pojištěného dochází k výplatě za ztráty na výdělku, výrazně překračuje pět miliónů Kč.

Nejvyšší individuální škoda, která byla v ČR vyplacena z povinného ručení, přesahovala 100 miliónů Kč.

Cenu pojistky ovlivňují navyšující se počty nehod s hmotnou škodou, ale i rostoucí cena práce a náhradních dílů. Mzdy pracovníků v autoservisech stouply za první letošní čtvrtletí v porovnání se stejným loňským obdobím o více než devět procent. Průměrná cena náhradních dílů v ČR vzrostla za poslední rok oproti cenám například v Rakousku nebo v Itálii o téměř pět procent.

Platby za veškerou léčbu

„Z povinného ručení viníka se hradí škody na zdraví, věcné škody, ušlý zisk a náklady právního zastoupení poškozeného,“ sdělil tiskový mluvčí České pojišťovny Václav Bálek. „V praxi to znamená, že kromě základních materiálních škod na autě, které si dokáže představit každý motorista, platí pojišťovny také zdravotní pojišťovně za veškerou léčbu každého zraněného při nehodě. Dalšími nároky pak jsou úhrada za ztížení společenského uplatnění, jinými slovy trvalé následky, bolestné, náhrada ušlého výdělku a podobně.“

A jsou tu ještě další náklady, o nichž řidiči třeba ani netuší. Kdo ví o příspěvku na léky, rehabilitaci, zdravotní pomůcky, na pečovatelku nebo jinou výpomoc v domácnosti. Z titulu povinného ručení mohou být zaplaceny například i bezbariérové úpravy bytu nebo domu, náklady na cestovné v rámci léčení a mnoho dalších položek.

„Navíc některé z těchto plateb nejsou jednorázové, ale pojišťovna je poškozeným musí platit dlouhou řadu let, v mnoha případech i doživotně. To je důvod, proč mohou dosáhnout vysokých, i mnohamiliónových částek a také jich dosahují,“ dodává Bálek.

Všechny náklady rostou

„Pojišťovny platí stále více za škody na zdraví – loni vyplatily celkově takřka čtyřikrát více než v roce 2000,“ informoval Právo tiskový mluvčí Kooperativy Marek Vích. „Objem těchto škod setrvale roste a soudy přisuzují poškozeným stále vyšší částky za odškodnění bolesti a ztížení společenského uplatnění. Navíc rostou i související náklady na služby, jako je hodinová sazba za pečovatelskou službu či mzda ošetřovatelů, které se jen v letošním prvním čtvrtletí meziročně navýšily o 12 procent,“ uvedl.

Renata Svobodová z odboru komunikace České podnikatelské pojišťovny naznačuje, jak se v sazbách s těmito tendencemi vyrovnat. „Důsledně prováděná analýza statistických dat umožňuje naší pojišťovně rozlišit významné rizikové skupiny a výsledkem jsou segmentované tarify, které přiřazují různým rizikovým kategoriím – řekněme – tu nejspravedlivější výši pojistného. Segmentace nám tak poskytuje možnost, jak dobré řidiče zvýhodnit.“

Platby povinného ručení tedy v blízké době rychle porostou, otázka je pouze o kolik. Podle tiskové mluvčí Generali Pojišťovny Kateřiny Bílé lze očekávat, že v budoucnu bude růst škod na majetku i na zdraví na našich silnicích poměrně výrazný. „Obojí logicky souvisí s růstem životní úrovně v naší zemi. Lidé si pořizují dražší vozidla s lepší výbavou a s růstem reálných mezd rostou i jejich nároky na odškodnění. Na tento trend je naše pojišťovna připravena,“ dodala.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám