Hlavní obsah

Dráhy chtějí po krajích více peněz za vlaky

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Regionální vlaková doprava se zřejmě v Česku omezí. České dráhy (ČD) totiž za její provozování požadují pro příští rok od krajů až dvojnásobek peněz než letos. A na to kraje mít nebudou.

Foto: Dana Kysučanová, Novinky

Zatímco kraje si platí regionální spoje, rychlíky financuje ministerstvo dopravy.

Článek

„Částka, kterou od nás ČD na příští rok žádají, je pro náš krajský rozpočet naprosto mimo jakoukoli realitu,“ konstatoval radní Jihomoravského kraje Jaroslav Pospíšil (ODS).

Letos musejí kraje na základě uzavřených smluv uhradit Českým drahám za objednanou dopravu celkem 4,7 miliardy. V příštím roce to má být už šest miliard.

Letos musejí kraje na základě uzavřených smluv uhradit Českým drahám za objednanou dopravu celkem 4,7 miliardy. V příštím roce to má být už šest miliard.

Letos musejí kraje na základě uzavřených smluv uhradit Českým drahám za objednanou dopravu celkem 4,7 miliardy. V příštím roce to má být už šest miliard.Středočeský kraj vydá letos za spoje zhruba 800 miliónů, ale na příští rok od něj ČD žádají dvojnásobek. Jihomoravský kraj má v roce 2009 zaplatit 900 miliónů, o 400 miliónů více, a Jihočechům chtějí dráhy úhradu zvednout z 300 na 540 miliónů Kč.

Letos musejí kraje na základě uzavřených smluv uhradit Českým drahám za objednanou dopravu celkem 4,7 miliardy. V příštím roce to má být už šest miliard.Středočeský kraj vydá letos za spoje zhruba 800 miliónů, ale na příští rok od něj ČD žádají dvojnásobek. Jihomoravský kraj má v roce 2009 zaplatit 900 miliónů, o 400 miliónů více, a Jihočechům chtějí dráhy úhradu zvednout z 300 na 540 miliónů Kč.

„Krajům jsme předložili propočet skutečné ztráty, kterou regionální doprava vytváří. Snažíme se s nimi najít řešení, aby se tyto nůžky už dále nerozevíraly a přitom byla zachována dopravní obslužnost ve všech regionech. Naprosto rozumíme tomu, že rozpočty krajských úřadů jsou velmi napnuté a kraje nemají tolik peněz, ale musíme začít hledat systémové řešení,“ sdělil včera Právu mluvčí ČD Ondřej Kubala.

České dráhy argumentují tím, že jim kraje dosud platily o dvě miliardy méně, než kolik ve skutečnosti provoz regionálních vlaků stojí. Po oddělení ČD Cargo, k němuž došlo v prosinci 2007, přitom už nemohou dofinancovávat ztrátu osobní dopravy ze zisku té nákladní.

Dotace mnohem nižší než ve většině Evropy

Naopak kraje poukazují na to, že kultura cestování v regionální dopravě mnohdy nedosahuje potřebné úrovně a příliš častá jsou i zpoždění.

Zatímco kraje si platí regionální spoje, rychlíky financuje ministerstvo dopravy. Úhrada prokazatelné ztráty drah ze strany státu letos činí zhruba 4,5 miliardy korun. Ačkoliv je to téměř o miliardu více než v roce 2007, vedení ČD tvrdí, že podnik je dlouhodobě podfinancován.

Za pravdu tomuto tvrzení dává statistika Mezinárodní unie železnic. Podle ní České dráhy inkasují za jeden kilometr jízdy vlaku z veřejných peněz v průměru 63 korun. To je o polovinu méně než železnice na Slovensku, v Maďarsku či Rakousku. Vůbec nejvíce, 235 korun za tzv. vlakokilometr, dostávají v Evropě od státu Deutsche Bahn.

České dráhy loni přepravily 182 miliónů lidí. Bez zpoždění ovšem jelo pouze 87 procent osobních vlaků a osm procent se jich zpozdilo o více než 15 minut.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám