"Máme zájem, a budeme zřejmě spolupracovat i v této oblasti," řekl na otázku Práva během krátkého společného briefingu pro české novináře Atanáví. "Hovořili jsme o všech aspektech egyptsko-české vojenské spolupráce," dodal.

Vznikne pracovní skupina

"Rozhodlo jsme se, že vytvoříme pracovní skupinu, která posoudí celkově možnosti spolupráce," upřesnil Špidla s tím, že se "debatovalo se i o širších možnostech než jenom o letadlech - i třeba o pozemní obrněné technice, ale to je věc, kterou ponechávám na pracovní skupinu," uzavřel premiér.

Hovořit o podrobnostech možných zakázek je však podle Špidly zatím brzy. "Na této úrovni se nejedná o počtech ani o technických detailech," uvedl po setkání Špidla, který přijel do Káhiry povzbudit vzájemné vztahy a obchodní výměnu s Egyptem, klíčovým hráčem na Blízkém východě.

Káhira dala v současné době přednost čínským letounům K8 téže kategorie po špatných zkušenostech se staršími českými stroji L.- 59, jichž bylo v roce 1994 dodáno 48, ale prokazovaly poruchy pohonné jednotky, například indukční výbuchy v motoru a po opravení jich byla uvedena do provozu polovina.

Egypt z dřívější doby ještě používá několik strojů L - 39.

Koupí bitevníky Izrael?

Další potencionálním zákazníkem by se mohl stát Izrael. Po srpnové návštěvě premiéra Vladimíra Špidly v USA se objevily spekulace, že by s prodejem L-159 měly pomoci Spojené státy. "Američané podporují své spojence v rámci programu finanční pomoci, díky níž by mohl Izrael či Egypt L-159 zakoupit," řekl před časem Právu náměstek ministra obrany Jan Váňa.

Převedeno do praxe: Izraelci či Egypťané předloží americké straně své projekty na nákup L-159, a pokud Američané uznají, že projekt je účelný, nákup letadel zaplatí. Samozřejmě za podmínky, že čeští vyjednavači Egypt či Izrael přesvědčí.

Česká armáda se chce bitevníků zbavit

Kromě 72 strojů pro českou armádu, která se však kvůli nedostatku financí chce většiny strojů zbavit, se Aeru Vodochody dosud nepodařilo prodat jediný letoun L-159. Přitom na prodeji těchto strojů, jako hlavním výrobním artiklu Aera, závisí příští existence firmy. Zatím ji udržuje při životě stát hlavně tím, že před nedávnem Aeru znovu prodloužil státní záruky na úvěr ve výši 300 miliónů dolarů (skoro deset miliard korun). Do roku 2008 by ji měl též podržet Boeing, který se české vládě zavázal, že do té doby firmu neopustí. [celá zpráva]

Právě se vstupem Boeingu do Aera v roce 1997 se spojovaly naděje na proniknutí bitevníků na světové trhy. Ačkoli se "partneři z Boeingu snaží dělat vše, aby se letadlo L-159 prodávalo i na mezinárodních trzích", jak uvedla tisková mluvčí Aera Pavla Kolínová, šest let se nic neděje. Což podle Kolínové nesouvisí ani tak s neschopností Aera či partnerů z Boeingu, jako s nepříznivou situací ve světě, která celkově nepřeje prodeji letadel v této třídě.

Neúspěch v Indii

Slibný obchod se pro Aero rýsoval v Indii. Minulý rok vstoupila česká zbrojovka do tendru indické armády na nákup 66 cvičných letounů. I přes osobní intervenci tehdejšího českého ministra obrany Jaroslava Tvrdíka se však Indie rozhodla pro bitevníky Hawk od britské společnosti BAE Systems. [celá zpráva]