V prosinci 2006 schválili krajští zastupitelé územní plány velkých územních celků Benešovska a pražského regionu, které počítají s variantou severní části D 3 v tzv. stabilizované trase přes Posázaví. S tím ovšem MŽP nesouhlasí a schvalovací proces je stále na počátku.

Podle středočeského hejtmana Petra Bendla (ODS) může za zdržování výstavby D 3 jednoznačně Bursíkovo ministerstvo. To v minulých letech předložilo několik alternativních variant a nyní protahuje přezkoumávání vlivu budoucí dálnice na životní prostředí (EIA).

Naopak MŽP tvrdí, že za průtahy může Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Nejenže nám varianty trasy předložilo pozdě, ale navíc nejsou zpracovány dobře a investor na nich bude muset ještě hodně odpracovat,“ tvrdí náměstek ministra životního prostředí Aleš Kuták.

Tisková mluvčí ŘSD Martina Vápeníková zase ČTK sdělila, že zdržení v přípravě výstavby severní části dálnice D 3 je způsobeno právě požadavkem MŽP na posouzení alternativní trasy, která by kopírovala dnešní silnici I/3. „Tato varianta přitom není v souladu se schválenými územními plány,“ zdůraznila Vápeníková.

Za soukromé peníze 78 kilometrů trasy

Podstatně lepší situace je v budování jižní části D 3 z Tábora přes České Budějovice do Dolního Dvořiště, kde se dálnice propojí s chystanou rakouskou rychlostní komunikací S 10. Ta povede od hranic do Unterweitersdorfu, kde začíná dálnice A 7 na Linec.

Na otázku Práva, kdy k propojení D 3 s rakouskou S 10 dojde, odpověděl už dříve náměstek ministra dopravy Jiří Hodač: „V roce 2014 nebo 2015.“

Na stavbě jihočeské části dálnice D 3 se bude výrazně podílet soukromý investor. Ministerstvo dopravy se totiž rozhodlo využít pro 78kilometrový úsek D 3 od Bošilce až k Dolnímu Dvořišti model PPP (Public Private Partnership). Koncesní řízení na tuto trasu vyhlásí MD zřejmě letos v říjnu. Koncesionář, jenž úsek postaví a bude až třicet let provozovat, má být vybrán nejpozději na podzim 2009.

Projekt starý 79 let

O 171kilometrové dálnici v plánované trase dnešní D 3 začali už v roce 1939 po obsazení Československa vážně uvažovat Němci. Oprášeny byly tyto plány v roce 1987. O čtyři roky později stavbaři dokončili obchvat Tábora a v letech 2004 a 2005 na něj severně navázala část budoucí dálnice po Chotoviny. V závěru loňského roku k tomu přibylo 6,8 km mezi Meznem a Chotovinami.