"Posilování české koruny během posledního roku korunu učinilo jednou z nejlépe se vyvíjejících se měn na světě. To se samozřejmě odrazilo i v umístění ČR v žebříčku Big Mac indexu. To ukazuje, jak posilující koruna zvyšuje úroveň našeho bohatství. Dnes jsme tak schopni si v zahraničí v drtivé většině zemí koupit Big Mac hamburger levněji než u nás,“ komentovala analytik Komerční banky Jan Vejmělek.

Podle něj nejde jen o srovnání cen jídla. V zahraničí si totiž Češi mohou mnohdy levněji koupit nejen zboží, ale i služby. "Češi se tak díky silné koruně stávají v zahraničních destinacích váženými zákazníky, silná koruna sloupla Čechům nálepku 'paštikářů‘,“ doplnil Vejmělek.

Big Mac Index:
Pomocí světoznámého sandwiche tvoří časopis The Economist již od roku 1986 srovnání kupní síly v jednotlivých zemích. Podle teorie parity kupní síly by totiž identické výrobky měly stát v různých zemích stejně. Srovnáním místních cen Big Macu tak lze ukázat cenové hladiny v jednotlivých státech světa.

Analytik však upozorňuje, že posílení bylo příliš rychlé. Silná měna si však již začala vybírat svou daň. "V očích zahraničních konzumentů je v Česku stále více draho. Proto takové nářky exportérů na silnou korunu. Silná koruna totiž znamená, že naši exportéři jsou najednou v zahraničí dražší,“ dodal Vejmělek.

Před časem musela již například oděvní společnost OP Prostějov uzavřít některé své závody a propustit tak více než 400 zaměstnanců. Také přední český exportér Škoda Auto zaznamenal, že i přes rostoucí prodeje, zisky klesly. Právě kvůli koruně.

Ceny Big Macu (v dolarech) ve vybraných zemích:
zeměcenarozdíl v procentech oproti USA
USA3,57 
Česká republika4,56+28
Argentina3,64+2
Austrálie3,36-6
Kanada4,08+14
Čína1,83-49
Velká Británie4,57+28
Turecko4,32+21
Mexiko3,15-12
Dánsko5,95+67
Japonsko2,62-27
Maďarsko4,64+30
Japonsko2,62-27
Rusko2,54-29
Norsko7,88+121
Švédsko6,37+79
Švýcarsko6,36+78