Nyní českým dopravcům hrozí, že bude prázdninový model rozšířen na celý rok a největší hrůzu mají z pátečního zákazu jízd od 17 do 21 hod. Omezení má řadu příznivců, Strana zelených (SZ) šla s tímto slibem dokonce do parlamentních voleb.

"Lidé už mají kamiónů prostě dost. Jet o víkendu autem je kvůli nim o život, vždyť se v té době stane 48 procent všech smrtelných nehod,“ řekl předseda SZ Martin Bursík, který nedávno dokonce kvůli pátečnímu zákazu pohrozil vystoupením z vládní koalice.

Chybějí parkovací místa

Zástupci dopravců zase tvrdí, že páteční zákaz jízdy kamiónů je v praxi nerealizovatelný.

"Je zde nedostatek parkovacích míst. Navíc doba zákazu odporuje nařízení o době řízení a odpočinku. Hrozí, že by se řada řidičů o víkendu prostě nedostala domů,“ řekl Právu Martin Špryňar ze sdružení autodopravců ČESMAD. Podle něj se zboží někdy odvézt musí, páteční zákaz by navíc údajně měl pro firmy miliardové ekonomické následky.

Další kolo jednání mezi zástupci dopravců a premiérem Mirkem Topolánkem (ODS) má proběhnout na konci srpna. Pokud by celoroční páteční zákaz jízd kamiónů prošel, jsou dopravci ochotni sáhnout i k blokádě komunikací. Bursík k tomu prohlásil, že klidně blokovat mohou, protože tím proti sobě obrátí i ten zbytek veřejnosti, který zatím stojí na jejich straně.

"To, jak se k nám politici chovají, má za následek, že je veřejné mínění proti nám už dávno. A o moc horší už to asi ani být nemůže,“ postěžoval si Špryňar.

Počet hodin zákazu jízdy v některých státech
StátMimo prázdninyO prázdninách
Česko919
Polsko1526
Rakousko38*)38
Německo2237
Slovensko2237
Návrh směrnice EU2439**)
Zdroj: Autoklub ČR, Ministerstvo dopravy ČR
*) v sobotu plus další omezení v krajích
**) od poloviny června do poloviny září

Jestli situaci zklidní připravovaná směrnice EU, která by stanovila zákaz jízdy kamiónů na celém jejím území, je otázka. Ta totiž s pátečním zákazem nepočítá a mimo prázdniny omezuje jízdu těžkých náklaďáků pouze v neděli.

Krize se nekoná

Autodopravci vytáhli také další požadavky, mezi něž patří také slevy na mýtném, protože od začátku roku prý zkrachovalo již zhruba sto autodopravců.

"Jenomže už neříkají druhou věc. Sto autodopravců je 0,2 procenta z celkového počtu. Ale za posledních 12 měsíců jich přibylo 13 procent, takže je jich nyní 51 604,“ řekl náměstek ministra dopravy Petr Šlegr (SZ).

Podle něj se počet přepraveného zboží zvýšil za první čtvrtletí letošního roku o deset procent a žádná krize tedy neexistuje.

"Navíc požadavek slevy na mýtném jde přímo proti duchu mýta, které funguje na principu čím víc jezdíte, tím víc platíte. A navíc i proti programovému prohlášení vlády, které říká, že se bude snižovat mýtné na železnici, aby se vyrovnalo s mýtným silničním. A oni chtějí snižovat silniční mýto,“ podotkl Šlegr.