Hlavní obsah

Obchodník si může dodatečně vzít peníze z účtu i bez souhlasu zákazníka

Právo, Jakub Svoboda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

„Přepočítejte si vrácené peníze hned u pokladny, na pozdější reklamace nebude brán zřetel!“ S tímto nekompromisním varováním se setkal asi každý český spotřebitel. A platí to i v případě, že zákazník platí kartou.

Článek

Obchodník, který při platbě kartou chybně strhne peníze ze zákazníkova účtu, může původní platbu totiž může i po několika týdnech pohodlně stornovat. Zákazníkův souhlas k tomu přitom nepotřebuje – bez jeho vědomí si může odsát z účtu částku, kterou si měl správně naúčtovat již napoprvé. Vyplývá to ze zkušeností zákazníků, kteří se o ně podělili s Právem.

Na první pohled se může zdát, že je vše v pořádku, že se jen vyrovnávají účty za koupené zboží. Problém je ale v tom, že zákazník o takovéto transakci s jeho vlastními penězi vůbec neví. Podpisem či vyťukáním přístupového kódu PIN sice potvrdil původní platbu, pokud je však chybná, nemusí mít ani potuchy o tom, že banka bez jeho vědomí vydala obchodníkovi sumu, kterou on nepodepsal či jinak neodsouhlasil.

Navíc se klient může dostat do potíží, protože kvůli později odčerpané částce může sklouznout do úročeného debetu, nemusí být provedeno inkaso nebo nemusí mít dostatek peněz na účtu k nákupu potřebných věcí či služeb.

Banka: Je to podle pravidel

Například jedna z klientek České spořitelny koupila počátkem letošního května v Knižním klubu v Praze knihu a kartou zaplatila a podpisem na účtence stvrdila nižší částku, než byla skutečná hodnota zboží. Knížka stála 189 korun, pokladní si strhl pouze 28,80 Kč.

Této skutečnosti si prodavač, který udělal chybu, ani zákaznice nevšimli. Knižní klub klientku následně e-mailem na tuto nesrovnalost s omluvou upozornil a vyzval ji, aby se dostavila částku dorovnat. Než však klientka stačila obchodníka navštívit, přišel zhruba po deseti dnech výpis z banky, z něhož zjistila, že na jejím účtu někdo asi dva týdny po platbě stornoval původní nižší částku a z účtu odečetl částku novou – správnou.

To však proběhlo, aniž by Knižní klub nebo ČS klientku na transakci předem upozornily a vyžádaly si k ní její souhlas.

„Moje důvěra v banku byla otřesena. Domnívala jsem se, že mé peníze komukoli vydá jen s mým výslovným souhlasem,“ řekla Právu zákaznice s tím, že by ji také zajímalo, zda by obchodník postupoval stejně rychle i v případě, kdyby si omylem strhl naopak vyšší částku, než měl.

Banka, její ombudsman, karetní asociace ani Knižní klub nevidí ve zmiňované transakci bez vědomí klienta žádný problém. „Obchodní partner při zpracování transakce zadal do terminálu chybnou hodnotu transakce, kterou klientka podepsala. Z tohoto důvodu byla na žádost obchodního partnera provedena oprava této chybně zadané částky. Popsaný postup je legální v rámci pravidel kartových asociací,“ sdělila Právu Hana Trhoňová z tiskového oddělení České spořitelny.

Dodala, že v podobných případech ale ČS doporučuje obchodním partnerům vyžádat si souhlas klienta s tím, že odúčtuje rozdíl mezi zaplacenou částkou a skutečnou cenou zboží.

Tajné předpisy

Knižní klub se hájí tím, že se nejdříve pokoušel se zákaznicí bezúspěšně spojit. A karetní asociace, na jejíž pravidla se odvolává banka, mu jeho postup schvaluje. „Pravidla jsou vymezena co nejobecněji tak, aby nedocházelo k porušování práva, ale zároveň ani ke zbytečnému omezování jednotlivých stran.

Rámcově zmiňovaný obchodník daná pravidla neporušil. Každý z takových případů by se měl však posuzovat individuálně,“ sdělil Právu generální ředitel společnosti MasterCard Europe pro ČR, Slovensko a Ukrajinu Ján Čarný.

Pravidla, na která se odvolávají, však karetní asociace ani banka nechtějí zveřejnit. ČS podle Trhoňové navíc nemá zmiňovaný postup zakotvený ve všeobecných podmínkách smluv, které uzavírá se svými klienty. Podle oslovených právníků tak není jasné, na základě jakého smluvního vztahu je tento postup vlastně legální.

Klientovi navíc může hrozit soud

Podle informací Práva z bank by měl správný postup vypadat tak, že by obchodník, který si cenu za zboží špatně naúčtuje, měl nejdříve požádat banku, od níž má platební terminál, aby se spojila s bankou zákazníka. Ta by pak měla zákazníka požádat, aby požadovanou částku dorovnal.

Experti peněžních ústavů tvrdí, že banky vědomě od těchto pravidel ustupují, protože při masivním rozšíření plateb kartami dělají pokladní chyby poměrně často a obchodník pak nezvládá zákazníky dohledávat.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám