Obchodníci lákají na zlevněné zboží o desítky procent. Jenže mnohdy je "sleva“ jen způsobem, jak přitáhnout nakupující do obchodů, kde je pak zboží nezlevněné, nebo je cena nižší jen nepatrně.

"Problémy se slevami se objevují pravidelně,“ řekla Novinkám mluvčí SOS Ivana Picková. Podle ní je častým příkladem klamání například míchání zlevněného zboží s tím bez snížené ceny. Zákazníci pak mohou být při placení nemile překvapeni.

Picková proto doporučuje, aby se lidé při zjištění nedostatků či pochybení ze strany obchodníků obrátili na Českou obchodní inspekci (ČOI). Ta totiž po následné kontrole může udělit pokutu.

Na co si dát pozor:
Přelepování cenovek - Na zboží by vždy měla být uvedena původní cena a také cena po slevě. Mělo by se tím předejít "umělému“ zlevnění, které však není skutečné.
Pozor na informace o udávané slevě. Zákazník by se měl ujistit, zda je snížená cena skutečná, nebo jen láká do obchodu.
Namíchávání zboží - prodejci by měli vždy oddělit zlevněné zboží od nezlevněného. Pomíchané věci totiž mohou snadno klamat zákazníky.

Podle údajů ČOI nejsou prohřešky obchodníků během slev žádnou výjimkou. Podle statistik jsou problémy téměř u poloviny z nich. Například jen za první čtvrtletí letošního roku inspekce zkontrolovala 860 obchodníků, přičemž 361 z nich pochybilo.

ČOI Novinkám sdělila, že mezi nejčastější prohřešky patří špatné informace o ceně, nebo doklad na vystavené zboží neodpovídající předpisům. Prodejci také nedávají manuály a informace o zboží v českém jazyce, což jim přitom nařizuje zákon.