Právě pomoci sazby RPSN nákladů mohou spotřebitelé jednotlivé úvěry mezi sebou porovnávat. Společnost či banka tak ale často v reklamě avizuje nízké úroky ze splácení, ale pomine vysoké poplatky za vedení úvěru, které nakonec mohou půjčku prodražit. Údaje o RPSN nákladů musí reklama obsahovat v případě, že uvádí výši úroků.

ČOI v prvním čtvrtletí kontrolovala 111 reklam, nabídek či letáků, které úvěrové služby nabízejí. Z nich 13 nevyhovělo právě kvůli RPSN. Každá vadná reklama byla od jiného subjektu. "Vzhledem k tomu, že tyto reklamy obsahovaly úrokovou sazbu nebo jiné údaje týkající se nákladů na úvěr, musela být nedílnou součástí těchto reklam rovněž RPSN nebo příklad jejího výpočtu. Uvedených 13 reklam však RPSN nebo příklad výpočtu tohoto ukazatele postrádalo," uvedla ČOI.

Poslední podobné měření dělala inspekce před Vánoci, tehdy pravidla porušilo dokonce 14 procent kontrolovaných firem.