Podle mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly chtějí dráhy taurusy nasadit od prosince na dálkové spoje typu EuroCity mezi Prahou a Vídní. Půjde o lokomotivy rakouských drah. Forma spolupráce a finanční podmínky se nyní dojednávají. V úvahu připadá například pronájem nebo takzvaná vyrovnávka výkonů, tedy jakási vzájemná zápůjčka lokomotiv.

Zavedení taurusů bude mít řadu výhod. Dráhy získají moderní vysokorychlostní lokomotivy a nahradí s nimi některé starší stroje československé výroby. U mezinárodních vlaků, které potáhnou taurusy, navíc nebude nutné složitě a nákladně přepřahat na hranicích; vymění se pouze strojvedoucí.

Taurusy budou jezdit hlavně mezi Prahou a Vídní.:. Taurusy budou jezdit hlavně mezi Prahou a Vídní.foto: Novinky/ČD

Povolení taurusů po několikaletém procesu se považuje za průlom. Taurusy se totiž potýkaly se stejným problémem jako před několika lety pendolina. Moderní západoevropské lokomotivy totiž někdy ruší příliš citlivé zabezpečovací obvody na české železnici.

To se u taurusů podařilo během tříletého testování vyladit. "Většina problémů se řešila softwarovými úpravami," řekla mluvčí Siemense Veronika Němcová.

Taurus drží světový rekord v rychlosti mezi sériově vyráběnými lokomotivami. Při testech na vysokorychlostní trati mezi Mnichovem a Norimberkem dosáhl rychlosti 357 kilometrů v hodině. Nejvyšší provozní rychlost je 230 kilometrů za hodinu; čeští cestující však o ní mohou i nadále jen snít. Nejmodernější tratě v ČR umožňují maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu.