Hlavní obsah

Německo a Francie se shodly na emisích v automobilovém průmyslu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

BERLÍN

Německo a Francie se v pondělí po několikaměsíčních sporech shodly na zásadách snižování emisí oxidu uhličitého (CO2) v automobilovém průmyslu. Potvrdila to po setkání s francouzským prezidentem Nicolasem Sarkozym německá kancléřka Angela Merkelová. Obě země prý podporují záměr Evropské komise nařídit výrobcům automobilů, aby do roku 2012 nově vyrobené vozy vypouštěly maximálně 120 gramů CO2 na kilometr.

Článek

Francie a Německo se rozhodly jít ještě dál a prý chtějí postupně zavádět ještě přísnější limity mezi 95 a 110 gramy CO2 na kilometr. Merkelová označila dohodu v této otázce za "důležitý průlom", další podrobnosti dohody však neprozradila.

Evropské mocnosti se dosud přely o to, jak má být odpovědnost za snižování vypouštění CO2 do ovzduší rozložena v automobilovém průmyslu. Původní návrh příslušné normy EU přitom vycházel z principu, že výrobci velkých aut musí přispívat více na ochranu klimatu. Německo by tak bylo v nevýhodě, neboť jeho automobilky vyrábějí mnohem více automobilů vyšších tříd s větší spotřebou i emisemi CO2 než například právě Francie či Itálie.

Německo návrh Evropské komise "trestat" výrobce velkých vozů ostře kritizovalo a prosazuje zásadu, aby se k redukci skleníkového plynu automobilky zavázaly i u malých a středních vozů. Německým výrobcům velkých vozů i francouzskému automobilovému průmyslu má vyjít vstříc kompromisní plán Evropské komise.

Opatření bude součástí širšího "klimatického balíčku", který by měly jednotlivé státy Evropské unie a Evropský parlament schválit ještě do konce tohoto roku.

Reklama

Výběr článků

Načítám