Právě nárůst počtu kamiónů odborníci spojují s rostoucí cenou motorové nafty, která reaguje na zvýšenou poptávku.

Od konce roku 2003 nafta, na kterou jezdí drtivá většina nákladních vozů, zdražila o 14 korun na současných téměř 35 korun za litr. Benzín byl před pěti lety o tři koruny dražší než nafta, nyní je zhruba o dvě koruny levnější. Nejprodávanější benzin Natural 95 se prodával začátkem tohoto týdne v průměru za 32,28 Kč za litr, motorová nafta pak za 34,35 Kč/l.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky počet kamiónů roste s rostoucí ekonomikou. Výrazně k němu přispěl také vstup ČR do EU v roce 2004, kdy přibyli dopravci nejen z Česka, ale i ze zahraničí. Letos se za první čtyři měsíce prodalo 3633 nákladních aut nad 3,5 tuny, což je o 12 procent více než loni. Nejvíce aut prodaly značky Mercedes, MAN a Iveco.

V současnosti prodávané vozy jsou proti stavu před několika lety výrazně úspornější i šetrnější k životnímu prostředí. Kouřící staré avie a liazky nahrazují moderní automobily, které plní nejpřísnější emisní normy. "Přes 70 procent nyní prodávaných aut nad 12 tun plní emisní normu Euro 5, která bude povinná až v roce 2010," uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Růst cen nafty se stále více jezdícím dopravcům nelíbí, protože jej jen těžko na konkurenčním trhu promítají do svých cen. "V současnosti je ale zdražení dopravy o deset až 15 procent existenčně nezbytné," uvedl mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix.