Hlavní obsah

Silná koruna nutí turisty v Česku šetřit

Novinky, ČTK, Tomáš Holý
PRAHA

Praha už není pro cizince levnou destinací. Silná česká měna má za následek, že turisté zaplatí v centru hlavního města v restauracích nebo za ubytování stejně jako ve Vídni. Aktuální kurz se stále pohybuje kolem maxim, tedy 16 korun za dolar a 25 za euro.

Foto: Milan Malíček, Právo

Turisté na Karlově mostě v Praze

Článek

„Obchodníkům se letošní příjmy ze zahraničních turistů propadnou o dvacet až třicet procent. Jsme destinací dosti drahou,“ potvrdil Novinkám mluvčí Asociace cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Podle něj za úbytkem stojí také velice nekvalitní služby. „Za ty ceny kvalita služeb neodpovídá,“ dodal Okamura.

Do Česka, zejména do Prahy, dlouhá léta hojně jezdili západní turisté jako Němci či Britové. Ale trend se poměrně rychle stáčí na východní země. Proto v metropoli stále častěji lze narazit na Poláky, Slováky a Rusy. Jenže ti se solventností nevyrovnají právě Britům a Němcům.

Menší výdělky z cestovního ruchu pak může zasáhnout mnoho lidí. Jak Okamura připomněl, tak jen v Praze má příjmy z cestovního ruchu až 100 tisíc lidí. V celé České republice pak zhruba pět procent produktivní populace.

Češi dobrého kurzu koruny řádně využívají

Levněji nakoupených eur, dolarů ale i liber, než jak tomu bylo před lety, umí Češi dobře využít. Podle průběžných analýz by se výdaje našinců v zahraničí měly zvýšit za 14 500 koruna na 15 200.

„Chuť utrácet je letos evidentní. V místě pobytů stoupá poptávka po půjčování, příplatkových zájezdech a restauracích. Rostou i požadavky na pokoje s výhledem na moře,“ řekl Okamura.

Již před několika týdny Novinky upozorňovaly, že díky rekordně kurzům české měny zlevňují zejména zahraniční studijní pobyty. Ty dlouhodobé dokonce až o několik tisíc korun.

Slabý dolar nutí Američany šetřit v celé Evropě

Na pohyb kurzů měn upozornila i agentura Reuters v souvislosti s filmovým festivalem v Cannes. "Američané k nám přijdou a jsou našimi cenami překvapeni," říká Sander Smits, majitel květinářství v centru Cannes. Průměrná cena za kytici zde činí 35 eur i více, což je po přepočtu 55 dolarů, a mnoho návštěvníků z USA se tak pečlivě rozmýšlí, za co své peníze utratí. To samé se týká i utrácení v restauracích a barech.

"Náklady na pobyt se Američanům proti minulému roku zvedly o 30 procent," tvrdí manažer luxusního hotelu Majestic v Cannes Pascal Brun. Návštěvníci hotelu se tak podle něj musí nyní bavit jinak než v minulosti. "Dříve pozvali na párty 50 lidí, letos jich pozvánku dostane jen 30," vysvětlil.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám