"Ne každý se nechává strhnout současnou ropnou mánií a hovoří o brzké dvousetdolarové hranici. Čím více je za současným růstem cen ropy spekulativní poptávka, tím rychleji se ropa může dostat zpátky k hranici 100 dolarů,“ uvedl Hatlapatka.

Dodal však, že v dlouhodobějším pohledu ovšem opět s největší pravděpodobností převáží rostoucí trend.

Proč je v tuzemsku nafta dražší než benzín?

Analytik vysvětlil, že dříve byla nafta levnější zhruba o dvě koruny hlavně díky méně náročné výrobě a nižší spotřební dani. "V současné době ovšem její cena na burze v Rotterdamu výrazně roste, což si lze vysvětlit jednak silnou poptávkou především ze strany kamiónové dopravy a především nedostatečnými kapacitami pro produkci nafty v USA. To následně zvyšuje nákupy právě z USA a zvyšuje ceny,“ vysvětlil Hatlapatka.

Ceny pohonných hmot nestačí tlačit dolů ani silná koruna. Ropa na světových trzích zdražila razantněji, než jaký byl růst koruny vůči dolaru.

Mezi další důvody vysokých cen uvedl analytik biopaliva. "Nesmyslné netržní prosazování biopaliv má na ceny ropy, ale například také potravin neblahý vliv. Není sice hlavní příčinou současného růstu, ovšem svůj podíl na něm nesporně má,“ míní.

Mohlo by trhu prospět, kdyby se ropa prodávala za jinou měnu než dolary?

"Takové úvahy se stále častěji objevují, protože zvláště arabské země jsou s aktuálním oslabováním amerického dolaru velmi nespokojeny. Nelze vyloučit, že by přechod například na euro měl částečně příznivý dopad na cenu ropy, pokud by se euro ukázalo jako stabilní,“ uvedl Hatlapatka.

Zároveň však dodal, že v tom případě by ČR ztratila polštář v podobě oslabujícího dolaru, který doposud významně tlumil nárůst ceny pohonných hmot u nás. "A především, nemyslím si, že by nás v nejbližší době čekal přechod od dolaru k euru,“ uzavřel analytik.

Struktura ceny pohonných hmot:
Za litru nafty se v současné době platí spotřební daň 9,95 Kč, u benzínu je to 11,84 Kč za litr.
K tomu je třeba připočítat ještě DPH (aktuálně cca 5 Kč z litru benzínu a nafty).
Celkově tedy daně tvoří více než polovinu konečné ceny nafty či benzínu, kterou platí motoristé u čerpacích stanic.
Surová ropa stojí v přepočtu nyní cca 12,5 Kč za litr, zbytek - tedy něco kolem 2 Kč tvoří marže velkoprodejců a maloobchodníků.