"Nezapomenu na Velikonoce před dvěma lety, kdy z Olomouce přijel do Zábřehu vlak na Prahu a byl tak plný, že nikoho nevzal. Cestující stáli i na dveřních plošinách. Úplně plné nástupiště lidí vidělo vlak přijet a odjet. Já sama jsem zase před měsícem absolvovala cestu z Prahy na plošině mezi vagóny, protože jsem se jinam postavit nemohla. Kamarádka měla štěstí, našla místo v jídelním voze. Obsluha jí ale řekla, že si musí každou půlhodinu něco objednat, jinak ať odejde. Jenže ono to fyzicky bylo skoro nemožné,“ řekla Novinkám jedna z cestujících.

Rezervujte si místenku, radí ČD

České dráhy se brání. "Jednotlivé spoje není možné posilovat jen v závislosti na počtu cestujících. Důležitou roli zde hrají technické parametry, omezení hnacích vozidel a náročnost trati. Vlak zároveň nesmí být delší než nástupiště ve stanicích, kde zastavuje,“ řekla Novinkám Markéta Krausová z tiskového oddělení společnosti.

Zároveň dodává, že jsou si ČD přeplněností vlaků vědomy, proto v rámci svých možností vlaky posilují. "Cestujícím, stejně tak jako jiní dopravci, nabízíme možnost rezervace místenek. Tím si zajistí, že nebudou muset stát v uličce a budou pohodlně cestovat,“ doplnila Krausová.

Lidé by uvítali konkurenci na železnici

Cestující ČD vyčítají, že služby jsou drahé a nekvalitní. Přesto dráhy plánují zdražení, a to od 15. června. Cestující si připlatí za kilometrické banky a síťové jízdenky kvůli vyšším cenám elektřiny a nafty.

"Služby jsou nekvalitní. Doufám, že brzy vznikne na železnici nějaká konkurence, která služby zkvalitní. Ulička bývá často zaplněná tak, že se člověk nedostane ani na záchod. Ten je ale velmi nechutný,“ stěžovala si Věra Kočicová, která často jezdí z Olomouce do Prahy. Podle ní jsou například studentské ceny přijatelné, ale bez slev je podle ní cestování po železnici neúnosné.

Dalším kamenem úrazu je podle cestujících mnohdy neadekvátní chování samotných průvodčích. "Vlakem nejezdím často. Nedávno jsem jím ale v pátek cestovala ze školení v Olomouci. Nevěděla jsem, v kolik skončíme, a proto jsem si ani nezjišťovala odjezdy vlaků. Když jsem přišla na nádraží, měla jsem štěstí, za chvíli jel vlak Intercity, jehož příští zastávkou je asi za půl hodiny Zábřeh na Moravě, kam jsem jela. Vlak byl plný lidí a průvodčí měl problém mezi nimi v uličkách procházet. Když jsem mu podala jízdenku, obořil se na mě, proč jsem si nepočkala na rychlík, který jede pár minut za námi, když jedu jenom jednu zastávku. Řekl mi, že na to jsem nemusela nasedat do Intercity a takové lidi on prý má nejradši, kvůli kterým se tady všichni cpeme. Vůbec jsem mu na to nic neřekla, byla jsem v šoku,“ řekla Marie Kundratová ze Šumperka.

Jak se vlakem po Česku cestuje cizincům?

Cizinci už k české železnici nejsou tak kritičtí. Mnohdy mají sami horší zážitky ze svého domova. "Co se týče spolehlivosti vlaků, tak nemohu nic říct. U nás přijedou vlaky celkem často pozdě,“ řekl Novinkám Pařížan Clément Duclos, který v Česku několik měsíců pobýval. Čistota ve vagónech mu přijde v pořádku, se záchody už to ale tak růžové není. "Čistota na toaletách je problém. Možná bude lepší nemít žádné,“ dodal.