Problémy řidičů by měla vyřešit novinka v českém právním řádu, která dosud nemá název. Řebíček ji pracovně nazval "čekací doba". Dnes je tato doba vedena jako pohotovost a řidiči za ní dostávají zhruba deset procent mzdy, což se jim nelíbí. Není ale ani možné, aby se čekání počítalo do pracovní doby, neboť v takovém případě by řidiči překračovali pracovní limity.

"My jsme nalezli možný právní statut, o jaký se bude jednat. Teď se řeší cena a já musím zjistit, jak to bude přijatelné pro ostatní ministry," řekl Řebíček.

Odměna za čekací dobu se podle něj nebude počítat ze mzdy, nýbrž bude dána nařízením vlády jako fixní částka. "Samozřejmě s příslibem valorizace s vazbou na inflaci," řekl Řebíček.

V Česku novinka, v Evropě běžná věc

Podle Pomajbíka jde sice o novinku v českém právním řádu, v Evropě však zcela běžnou. Šéf odborů proto po jednání vyjádřil spokojenost. "Dnes došlo k zásadnímu posunu, nicméně problém trvá a trvá i stávková pohotovost," řekl Pomajbík.

Způsob odměňování řidičů za čekání se v současnosti řídí nařízením vlády z roku 2006. Podle Pomajbíka ho vláda přijala na nátlak zaměstnavatelů. Stávkovou pohotovost vyhlásil Odborový svaz dopravy minulý týden; jako důvod uvedl zdlouhavá a neúspěšná jednání o změně vládního nařízení. K stávce se hodlali solidárně připojit i řidiči nákladní dopravy.

Situace řidičů meziměstských autobusů se podle svazu neustále zhoršuje. Čekací doby se kvůli rušení spojů neustále prodlužují a řidiči, ačkoliv neřídí, nesmí opustit pracoviště, tedy autobus či zastávku. Špatná je údajně i vybavenost zastávek sociálním zařízením. "Ti řidiči kolikrát čekají tři hodiny někde v polích, než mohou vyjet," uvedl Pomajbík.