Zrušení osmiletého limitu na dovoz ojetin způsobilo, že se Česko stalo odkladištěm starých aut, prohlásil minulý týden ve Sněmovně při interpelacích ministr dopravy Aleš Řebíček. Současně oznámil, že požádá premiéra Mirka Topolánka o zřízení meziresortní komise, jež by navrhla komplexní řešení tohoto problému.

Limit na dovoz ojetin byl v ČR zrušen v roce 2006 novelou zákona č. 56/2001, o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. „Stalo se tak tehdy pod tvrdým tlakem Evropské komise a pod pláštíkem volného pohybu zboží,“ uvedl Řebíček.

Ministr dopravy tak reagoval na interpelaci poslance Břetislava Petra (ČSSD), jenž upozornil, že na českých silnicích jezdí asi 5,7 miliónu aut, jejichž průměrné stáří je téměř 14 let.

„Ve srovnání s rokem 1995 stoupl počet automobilů v ČR o 136 procent, ale emise o 190 procent. Zatímco v zemích původní evropské patnáctky se ročně obměňuje deset procent vozidel, u nás pouze čtyři procenta. To je nutné řešit, pokud se nechceme stát zemí s nejstarším vozovým parkem a největším stupněm znečištění ovzduší vlivem provozu motorových vozidel,“ zdůraznil Petr. 

Na nátlak Bruselu a dovozců ojetin

S cílem urychlit obnovu vozového parku v ČR prosadilo ministerstvo dopravy (MD) v roce 2001 novelu zákona č. 56/2001, která zakazovala dovoz motorových vozidel starších pěti let. Po ostrých protestech dovozců ojetin, kteří uspořádali i blokádu budovy MD, se limit pro osobní auta zvýšil na osm let.

To ovšem platilo jen do roku 2006, kdy byl na nátlak z Bruselu limit zrušen. Výsledkem je, že dovoz ojetých aut do Česka neustále roste.

Změnu postoje Evropské komise k dovozu ojetin nelze v dohledné době očekávat. Velký efekt nepřinesl ani zpřísněný dohled MD nad Stanicemi technické kontroly. „Pomocí našich lektorů se snažíme působit i na úředníky obecních úřadů, aby registraci ojetin zpřísnili. Bohužel se nám to ale ne úplně daří,“ připouští Řebíček. 

Pomoci má další novela

Postup úřadů s rozšířenou působností při homologaci dovezených vozidel je nejednotný. MD tvrdí, že prakticky nemá možnost jejich činnost ovlivnit. Řebíček proto usiluje o zřízení centrálního dopravního úřadu, jenž by od krajů a obcí převzal některé pravomoci.

K motivaci lidí, aby si místo ojetiny koupili nové auto, chybějí potřebné ekonomické nástroje. Cestou by podle Řebíčka mohla být silniční daň odstupňovaná podle stáří vozidla a diferenciace pojistných podmínek, což je na Západě běžné.

Tyto a další změny má přinést novela zákona č. 56/2001, na jejíž přípravě už zhruba rok spolupracují ministerstva dopravy a životního prostředí.

„Stanice technické kontroly by měly konat tak, aby po silnicích nejezdily vraky. Auta budou vyřazována z provozu, pokud nebudou s to plnit zpřísněné emisní limity,“ prohlásil už dříve v souvislosti s chystanou novelou ministr životního prostředí a šéf Strany zelených Martin Bursík.