Článek
Vlakům a autobusům trvá cesta zhruba stejně dlouho. Diametrální rozdíly jsou ale v ceně jízdenky. Do dvou set korun včetně se vejde dospělý bez jakékoliv slevy, rozhodne-li se pro jednoho ze dvou dopravců - Student Agency nebo Asiana.
U "nejluxusnějšího“ a zároveň nejrychlejšího vlaku v Česku by musel připlatit ještě dvě stovky (cena jízdenky CSNet je čtyři sta korun = jízdenka a povinná místenka v jednom). O sto korun méně by zaplatil při využití expresu či rychlíku. Jenže v tom případě musí počítat s tím, že se mu cesta protáhne zhruba o dvacet minut.
Zatím je tedy stále nejvýhodnější cesta vlastním autem, pokud má řidič alespoň dva spolujezdce. Při průměrné spotřebě 16 litrů na zhruba dvousetkilometrové trase (8 l/100 km) a ceně 31 korun za litr Naturalu 95 zaplatí každý 166 korun. Majitel vozu přitom samozřejmě musí k ceně přičíst i další náklady, jakými jsou například dálniční známka či amortizace vozu.
Pokud by však jel někdo úplně sám, stála by ho cesta necelých 500 korun.
Porovnání vybraných prostředků | ||
---|---|---|
společnost | cena (v Kč) | doba jízdy |
vlastní auto | 166 (při spotřebě 16 litrů a obsazenosti vozu třemi lidmi) | dvě a půl hodiny |
Pendolino | 400 za jízdenku SCNet | dvě a půl hodiny |
Expres či rychlík | 314 | dvě a tři čtvrtě hodiny |
Student Agency | 200 | dvě a půl hodiny |
Asiana | 190 | dvě a půl hodiny |
Kurýr Taxi | 3150 | dvě a půl hodiny |
ČSA | od 2990 | 45 min (bez cesty na letiště a času na odbavení) |
* cena je vždy za obyčejnou jízdenku pro dospělého bez slev. Všichni dopravci však nabízejí nejrůznější slevy, pokud má cestující například nějakou předem zakoupenou průkazku a podobně.
Při dodržování maximální rychlosti na dálnici by jízda neměla trvat déle než dvě a půl hodiny. Přesto však D1 nese jistá rizika. Podle Informací Ředitelství silnic a dálnic využívají nejstarší dálniční tah v Česku desetitisíce řidičů denně. "Hned za Prahou projíždí dálnicí kolem sto tisíc aut denně. Ve střední části dálnice je to pak 40 tisíc,“ uvedla Martina Vápeníková z ŘSD.
Proto je velmi pravděpodobné, že se cesta protáhne, protože řidič uvízne v koloně, nebo se zúčastní nějaké z dopravních nehod, které jsou na D1 takřka pravidlem. Ze statistik ministerstva vnitra vyplývá, že ve směru na Brno se jen za loňský rok staly na D1 tři nehody denně v průměru.
Letadlem od necelých tří tisíc
Nejkratší dobu trvá samotná cesta letadlem. S ČSA je to zhruba 45 minut. Není v tom však započítána cesta na letiště a doba na odbavení, zde aerolinky doporučují dostavit se na terminál zhruba hodinu a půl předem. Cena zpáteční letenky se pohybuje od 2990 korun.
ČSA létá do Brna v pracovních dnech třikrát denně. Kapacita letadla je pro 46 cestujících, přičemž obsazenost letů se blíží 80 procentům. "V současnosti se obsazenost linek pohybuje v průměru kolem 60 procent, v nejžádanějších dnech týdne dosahuje až 78 procent,“ řekla Novinkám mluvčí ČSA Daniela Hupáková.
Na nemalé peníze přijde cesta taxíkem. Novinkami oslovená společnost Kurýr Taxi vyčíslila jízdu na 3150 korun. Jediná výhoda je, že taxi je možné si objednat kdykoliv. Autobusy a vlaky nabízí spojení s města od rána do večera v minimálních půlhodinových intervalech.
České dráhy odmítly Novinkám sdělit, jaká je obsazenost Pendolina, ale například u autobusů může být v některých dnech vyprodáno i několik dní dopředu.