Nabídka byla letos tak rozsáhlá a okolnosti natolik nepříznivé, že cestovky začaly letecké zájezdy hromadně zlevňovat už brzy na jaře. Ač to nebylo přesné, říkalo se tomu "last minute", tedy sleva na poslední chvíli. Když pak přišla opravdová poslední chvíle, šly snížené ceny ještě dolů. Slevy na poslední chvíli se tak staly opravdovou noční můrou všech cestovních kanceláří.

"Často se stávalo, že zákazník přišel do prodejny plné zlevněných zájezdů a ptal se, kdy vyhodíme tu bombu - tedy opravdu pořádnou slevu. K naší malé radosti se někdy opravdu dočkal," řekl Právu Petr Dvořák, majitel CK Alex.

Dohody se neplní

V minulých letech se opakovaně objevily pokusy - antimonopolní úřad by to asi nerad slyšel - o dohodu mezi některými cestovkami. Jejich smyslem bylo omezení nabídky, což by umožnilo prodávat zájezdy za vyšší ceny. "Šlo o to, že bychom vzájemně respektovali své pozice v určitých zemích či v prázdninových oblastech tak, abychom se na stejná místa netlačili všichni," řekl Právu jeden z účastníků takových jednání s tím, že takové úmluvy nakonec stejně všichni porušili.

Sporná výhoda

Ceny, které jsou mnohdy tak nízké, že lze obtížně pochopit, jak může cestovka přežít, dávají zákazníkům šanci pořídit dovolenou velmi levně. Je ale otázkou, nakolik je taková výhoda skutečná. Publikované ceny jsou zpravidla oproštěné od všeho, aby vypadaly co nejvýhodněji. Teprve při koupi zájezdu se zákazník dozví, že si musí ještě zaplatit pojištění, pobytový a letištní, případně další poplatek.

V důsledku se pak ukáže, že je zájezd o několik tisíc dražší. Vzhledem k tomu, že v situaci, jako je ta dnešní, se všechno podřizuje snižování nákladů, stává se, že letadlo mířící na Kanáry přistane nejdříve v jižním Španělsku, kde vystoupí část cestujících, pak v Maroku a doba cesty se z běžných pěti hodin skoro zdvojnásobí.

Odsouvané dluhy

Krize kolem Fischerových firem vytáhla na světlo i další problémy, o nichž se moc nemluví, neboť mezi cestovkami je téma zadluženosti podobné provazu v domě oběšencově. Václav Fischer se vyhýbal slovu dluhy a používal kulantněji znějící pojmy, ale na podstatě věci to nic nemění. Nezaplacené faktury zahraničním hoteliérům nemá v šuplících jen on. "Hrneme před sebou dluhy, rok po roce vytloukáme klín klínem, ale to nejde donekonečna," řekl Právu majitel jedné z menších cestovek, který potvrdil, že on sám i někteří z jeho kolegů uvažují o tom, že na konci sezóny své firmy zavřou.

Nejistota trvá

Daní, kterou zákazníci vyrovnávají nízké ceny dovolených, je trvalá nejistota, zda jejich cestovka nezavře krám, je-li vůbec pojištěná a jestli je to pojištění takové, aby stačilo pro všechny případné poškozené. Je to v mnoha případech nejistota oprávněná, řada cestovek jede na doraz a mohou ze dne na den skončit, aniž by jejich majitelé byli syčáci, kteří chtějí okrást zákazníky.

Zdálo by se, že letoškem poučeny přijdou příští rok cestovní kanceláře s nabídkou, která bude reálnější a bude více odpovídat míře poptávky. Zdá se ale, že tomu tak není. "Oni jsou nepoučitelní. Kdyste se podíval na předběžné objednávky charterových letů, nestačil byste se divit," řekl Právu zasvěcený zdroj. "Tam, kam letos létalo týdně šest letadel, by jich napřesrok mělo létat osm." Kolik letadel a kam bude opravdu létat, to se teprve ukáže. Příští léto budeme členy EU a pravidla se možná v řadě věcí změní.