"Koncesní řízení na tuto trasu vyhlásíme letos v říjnu. Předpokládáme, že koncesionář bude vybrán do října 2009,“ řekl včera Právu náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Soukromý investor dálnici postaví a bude pak až třicet let provozovat, než mu stát vrátí vynaložené peníze. Původně vláda schválila využití modelu PPP jenom pro třicetikilometrový úsek Tábor - Bošilec. Později se však do hry dostala tzv. dlouhá varianta, tedy celá trasa z Tábora až k hranicím. Nynější rozhodnutí MD je tedy vlastně kompromisem.

"Vzhledem k rozšíření původního projektu to opět budeme muset předložit ke schválení vládě,“ informoval Hodač.

Investorem úseku Tábor - Bošilec bude Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). O dodavateli rozhodne už vyhlášené výběrové řízení. ŘSD předpokládá, že náklady na těchto 30 kilometrů dosáhnou zhruba patnáct miliard korun.

V Dolním Dvořišti se má D3 propojit s chystanou rakouskou rychlostní komunikaci S10, jež od hranic povede do Unterweitersdorfu, kde začíná dálnice A7 na Linec. Na otázku kdy k propojení dojde, Hodač odpověděl: "V roce 2014 nebo 2015.“

Pokračují letité spory o průchod Posázavím

Kdy se ovšem auta po dálniční magistrále plynule projedou z Prahy až do Lince, je stále ve hvězdách. Severní část D3 z Prahy do Tábora má totiž vést přes rekreační oblast Posázaví, proti čemuž se řadu let bouří ekologické organizace i některé obce.

V prosinci 2006 schválili krajští zastupitelé územní plány velkých územních celků Benešovska a pražského regionu, jež počítají s variantou D3 v takzvané stabilizované trase přes Posázaví. S tím ovšem nesouhlasilo ministerstvo životního prostředí. "Schvalovací proces pro severní část D3 je stále na počátku,“ konstatoval Hodač.

O 171kilometrové dálnici v plánované trase dnešní D3 (Praha – Dolní Dvořiště) začali už v roce 1939 po obsazení Československa vážně uvažovat Němci.

Oprášeny tyto plány byly v roce 1987. O čtyři roky později stavbaři dokončili obchvat Tábora a v letech 2004 a 2005 na něj severně navázala část budoucí dálnice po Chotoviny.

V závěru loňského roku pak k tomu přibylo 6,8 km mezi Meznem a Chotovinami. Z celé D3 je tak zatím hotovo pouhých patnáct kilometrů.