„Pekaři za současných cenových relací dosahují ziskovosti do pěti procent a někdy jen stěží pokrývají rostoucí náklady,“ řekl Právu předseda Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů ČR Stanislav Musil. Za hlavní problém označil enormní cenový tlak obchodních řetězců.

Marže nejsou spravedlivě rozloženy, stěžují si pekaři. Argumentují údaji ze statistik, podle nichž obchodníkům v poslední době vzrostly marže u chleba o 40 procent a u pečiva až o 60 procent. Mnozí tak činí anonymně, protože se obávají odvetných kroků ze strany odběratelů.

Za posledních šest let podražil kilogram běžného chleba u pekaře v průměru jen zhruba o tři koruny (ze 13 na 16 Kč), ale spotřebitelská cena v obchodech se zvedla až o devět korun (ze 14 na 23 Kč).

Jak vzrostly ceny chleba a rohlíků
.
únor 2007
únor 2008
ceny výrobců
chléb kmínový
14,01
16,96
rohlík1,21
1,5
ceny v obchodech
chléb kmínový
17,57
23,65
rohlík
1,772,36
zdroj: ČSÚ

Výrobní ceny pečiva se ve stejném období podle Českého statistického úřadu zvýšily z 22 na 33 Kč za kilogram, spotřebitelské z 25 na 54 Kč.

U rohlíků nejsou výjimečné ani stoprocentní marže. Pekař nedostane za obyčejný rohlík zaplaceno v přepočtu více než 1,20 až 1,30 Kč.

Cena na pultech je ale vzácně shodná: 2,50 koruny za kus ve všech řetězcích, ať jde o supermarkety, hypermarkety či diskonty.

Také u chleba jsou ceny vyrovnané – okolo 28 korun za bochník o hmotnosti 1,2 kg.

Antimonopolní úřad pohrozil jen pekařům

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) tyto praktiky obchodníkům dlouhodobě toleruje. Naopak pro potravináře a odbytová družstva zemědělců letos v lednu vydal pokyn, čeho se mají zdržet či vyvarovat, chtějí-li se vyhnout postihu kvůli dohodám o cenách.

Velké pekařské firmy se k cenám a maržím odmítají v médiích vyslovit právě kvůli tomu, že nechtějí riskovat postih ze strany ÚOHS.

„U řetězců bojujeme o vyšší ceny pro pekaře, ale moc úspěšní nejsme,“ uvedl již dříve Jaroslav Kurčík, šéf druhé největší tuzemské pekárenské skupiny Penam.

Podle pekařů řetězce svým dodavatelům vnucují nevýhodné podmínky a o podíl na růstu cen se s nimi odmítají podělit. „Naše ceny jsou přitom ještě nižší než ty uváděné ve statistikách. Obchodníkům musíme přispívat na zalistovací poplatky, regálné, neseme náklady spojené s odvozem neprodaného zboží,“ vysvětlil Musil.

Řetězce kritiku výrobců odmítají

Zástupci obchodu stížnosti na přemrštěné marže u pečiva odmítají. Mluvčí Aholdu Libor Kytýr k tomu uvedl: „Pokud se podíváme přímo do prodejen, které jsou ve vlastnictví konkrétní pekárny, tak regálové ceny jsou tam stejné a mnohdy i vyšší než v obchodních řetězcích.“

Letákové akce jsou podle Kytýra mezi dodavateli velmi oblíbené, protože jim přinášejí výrazné zvýšení obratu. U výrobku v akci se podle něj na snížení ceny podílí jak dodavatel, tak obchodník. Mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Jana Matoušková konkrétní podmínky letákových akcí odmítla komentovat s tím, že smlouvy jsou dojednávány individuálně a detaily nelze zveřejňovat.

Právě v Tesku jsou akce, při nichž stojí chléb méně než 15 korun a rohlík je za korunu, poměrně časté. Ani podle Matouškové však s názorem, že za růstem cen pečiva jsou vysoké marže řetězců, nelze souhlasit.