„Máme od Poláků potvrzeno, že dálnici A 1 opravdu stihnou dostavět od Katovic až k česko-polské hranici v roce 2010,“ ujišťuje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Alfred Brunclík. Na české straně odstartuje výstavba šestikilometrového úseku D 47 z Bohumína ke státní hranici již 8. dubna.

Tento příhraniční úsek začíná v katastru Starého Bohumína. Překlene řeku Olši 180 metrů dlouhým dálničním mostem a končit bude u Věřňovic, kde se na státní hranici propojí s A 1. Postaví ho konsorcium firem ODS Dopravní stavby Ostrava, Skanska, Alpine a OHL Železniční stavby.

Vznikne magistrála dlouhá 377 kilometrů

Celá dálnice D 47 z Lipníka přes Ostravu a Bohumín k česko-polské hranici bude měřit 80 kilometrů. Zatím je z toho hotovo pouze 17 kilometrů z Ostravy-Rudné přes Hrušov do Bohumína.

Kliknutím na graf jej zvětšíte.

„Již 6. května bude ale předán do provozu úsek z Bílovce do Ostravy-Rudné (11,6 km) a v listopadu pak i trasa mezi Lipníkem a Bělotínem (15,4 km). Letos tak dálnici D 47 přibude plných 27 kilometrů,“ informoval Brunclík. Dálnice D 47 bude po svém dokončení přejmenována na D 1. Podle Brunclíka je totiž logické, aby páteřní dálniční tah spojující tři největší města České republiky měl jednotné označení. K tomu je ale nutné dnešní trasu D 1 prodloužit od Brna až k Lipníku.

Vznikne pak magistrála dlouhá 377 kilometrů z Prahy přes Brno, Kroměříž, Přerov a Ostravu k česko-polské hranici. Celá magistrála bude ovšem průjezdná nejdříve v roce 2013. Mezi Přerovem a Lipníkem se totiž v důsledku protestů ekologických sdružení notně zpozdí výstavba dvou úseků prodlužované D 1.

ŘSD: stavební náklady nepřesáhnou 57 miliard

Dálnici D 47 měl původně postavit a třicet let provozovat izraelský holding Housing & Construction.

V roce 2002 se smluvně zavázal, že ji dokončí v roce 2009. V březnu 2003 však vláda Izraelcům smlouvu vypověděla. Tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) ji tehdy přesvědčil, že ŘSD je schopno zajistit dostavbu D 47 laciněji, a navíc již v roce 2008. Dnes už je ale jisté, že to bude nejméně o dva roky později.

Podle vládního usnesení z července 2005 mají celkové čisté stavební náklady na D 47 dosáhnout 57 miliard korun. Na otázku Práva, jestli nehrozí jejich překročení, odpověděla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková: „Stavební náklady si pečlivě hlídáme a rozhodně by se neměly navýšit.“