R 35 povede od Hrádku nad Nisou přes Liberec, Turnov, Hořice, Hradec Králové, Opatovice, Vysoké Mýto, Mohelnici a Lipník nad Bečvou až k česko-slovenskému hraničnímu přechodu Bumbálka. Zatím jsou v provozu pouze úseky z Liberce do Turnova a z Mohelnice do Lipníka nad Bečvou.

"Výstavbu R 35 chceme urychlit. Proto jsme se s Pardubickým krajem dohodli na přijetí společné deklarace, jíž vyzveme státní orgány i další zainteresované instituce, aby nedopustily nedostatek finančních prostředků pro žádné stadium přípravy a výstavby této páteřní komunikace,“ řekl ve středu novinářům generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Alfred Brunclík.

D1 by silnice mohla ulehčit o 10 tisíc aut

Deklarace bude podepsána ve čtvrtek. Brunclík doufá, že se k ní co nejdříve připojí i hejtmani dalších krajů, jimiž bude R 35 procházet. Stále ještě totiž trvají spory o trasu některých úseků. Mnoho variant existuje například pro průchod R 35 Českým rájem. Na dotaz Práva, kdy tedy bude průjezdných celých 333 kilometrů R 35, Brunclík odpověděl: „Můj optimistický odhad je rok 2017 a pesimistický rok 2020. Jsem přesvědčen, že s přípravou výstavby této klíčové komunikace měl stát začít již před patnácti lety a dnes ji dokončovat, a ne teprve zahajovat.“

Odborníci odhadují, že po dokončení R 35 by se dálnici D 1 mohlo denně ulehčit o 10 až 14 tisíc vozidel. V současné době ovšem projíždí po D 1 denně v průměru 40 tisíc automobilů a u Prahy až 100 tisíc. V příštích letech se intenzita dopravy ještě zvýší. Bez dokončení R 35 a pražského silničního okruhu se tedy dálnice D 1 těžko vyhne kolapsu.

ŘSD letos vypíše výběrová řízení na nové silničních stavby v celkové hodnotě čtyřicet miliard korun. Je to o devět miliard více než loni. Na silnicích a dálnicích by se letos mělo prostavět nejméně 52,5 miliardy Kč.

Kilometr dálnice přijde v průměru na 300 miliónů korun. Vláda loni v září schválila harmonogram výstavby dopravní infrastruktury do roku 2013, který poprvé obsahoval nejen seznam staveb, ale i způsob jejich financování.

V současné době má Česká republika 646 kilometrů dálnic a 356 km rychlostních silnic. Oba druhy komunikací se liší pouze v drobnostech, například poloměrem zatáček. Řidiči rozdíly prakticky nepoznají. ŘSD proto chce v budoucnu za dálnice označovat i rychlostní silnice.

Celkem se má v průběhu šesti let na nové komunikace v ČR vynaložit přes 560 miliard korun a dálniční síť rozšířit na dva tisíce kilometrů. „Ani to by ale nemuselo stačit potřebám. Vždyť vyspělé západoevropské země mají už nyní ještě mnohem hustší dálniční síť, než se v Česku plánuje,“ připomněl Brunclík.