Zlomem pro leteckou dopravu byly tragické události 11. září 2001, kdy teroristé unesenými letadly zaútočili na budovu Světového obchodního centra v New Yorku a na Pentagon. Ztrátě důvěry v leteckou dopravu v důsledku obav z dalších útoků nezabránily ani zvýšená bezpečnostní opatření na letištích.

Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) se sídlem v kanadském Montrealu odhaduje, že v příštím roce by měla letecká přeprava vzrůst o 4,4 procenta a v roce 2005 o 6,3 procenta. V roce 2001 přitom zaznamenala pokles 2,9 procenta. V následujícím roce se situace jen nepatrně zlepšila, když přeprava vzrostla o 0,4 %. Slabý růst zapříčinily především obavy z iráckého konfliktu, který v prvních měsících poslal leteckou přepravu opět ke dnu.

Letošní rok v červených číslech

Letošní rok však v červených číslech skončí řada leteckých dopravců. Naznačují to čtvrtletní či pololetní hospodářské výsledky řady z nich. Například Finnair ve druhém čtvrtletí vykázala ztrátu 6,4 miliónů eru. Ve stejném období loni přitom firma skončila se ziskem 27,8 mil. Představitelé Finnair přiznávají, že záporným výsledkem skončí i hospodaření za celý letošní rok. Fiinnar v rámci snižování nákladů od počátku roku propustila již 500 zaměstnanců a dalších 700 o práci přijde do jednoho roku.

Špatné výsledky hlásí i druhý největší evropský letecký přepravce Air France. Na poklesu tržeb se však v případě francouzských aerolinek podepsaly i stávky leteckého personálu. Ve druhém čtvrtletí firmě klesly tržby o 9,2 % na 3,01 mld. eur. Hospodaření za loňský rok skončilo poklesem zisku o 22 procent na 120 miliónů eur, což je propad o 33 miliónů.

Celoročnímu zápornému výsledku se i přes překvapivý provozní zisk za prvních šest měsíců nevyhne společnost Lufthansa AG. Německému dopravci se ve druhém čtvrtletí propadly tržby o 7,4 procenta. Podařilo se však snížit ztrátu na 34 mil. eur z loňských srovnatelných 160 mil.

K úsporám se uchyluje i rakouská letecká skupina Austrian Airlines, která kromě stejnojmenných aerolinek provozuje i Lauda Air a Tyrolean Airways. Do konce června se skupina propadla před zdaněním do ztráty 28,6 mil. eur. Minulý týden proti úsporným opatřením stávkovali piloti.

Největší problémy v Asii

Před krachem jsou největší japonské aerolinky Japan Airlines System a All Nippon Airways. Ty se proto stejně jako po zářijových útocích ve Spojených státech před dvěma lety obrátily na finanční ústav Development Bank of Japan, který je ve státních rukou, se žádostí o poskytnutí záchranného úvěru. Japonské aerolinky v roce 2001 obdržely úvěr v objemu kolem 240 miliard jenů.

Čínské letecké společnosti v letošním roce prodělají osm miliard jüanů (966,5 milionu USD). Může za to prudký pokles poptávky, který způsobilo rozšíření smrtelné nemoci SARS. Vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnilo Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu. Počet cestujících některých čínských leteckých společnosti se v květnu propadl až o 80 procent, cestovní ruch v zemi se totiž kvůli SARS téměř zastavil.