Zatím pojišťovny při stanovování výše pojistného vycházejí jen z obsahu motoru a z toho, zda řidič nezpůsobil dopravní nehodu. „Chceme řidiče motivovat k dodržování dopravních předpisů i ekonomicky. Pokud bude jezdit slušně, vyplatí se mu to,“ řekl k tomu v úterý ministr vnitra Ivan Langer (ODS).

Záznamy v kartě říkají o řidiči víc

Dodal, že právě počet bodů v kartě řidiče může vypovídat o jeho potenciální nebezpečnosti za volantem více než to, zda např. způsobil banální nehody či jak silné má auto.

Šéf ministerského odboru bezpečnostní politiky Karel Bačkovský k tomu doplnil, že by šlo o rozšíření současného informačního systému. „Nyní pojišťovny mají přístup k údajům týkajícím se dopravních nehod a tento návrh by jim zpřístupnil i data o přestupcích, a to pouze těch závažnějších, čili těch, za které se udělují trestné body,“ vysvětlil Bačkovský. Pokud by návrh v rámci balíku legislativních změn souvisejících s reformou policie parlamentem prošel, mohl by nový systém začít fungovat už od příštího roku.

Pojišťovny váhají

Česká asociace pojišťoven se však zatím k ministerskému návrhu staví spíše vlažně. „Pojišťovny si to dokážou představit, ale pouze za určitých podmínek, o nichž se teprve jedná,“ řekla k Právu mluvčí asociace Marcela Kotyrová. Zatím tak podle ní není jasné ani to, jakým konkrétním způsobem by se počet připsaných trestných bodů na výši pojistného podepisoval.

„Problém je například v tom, že body se vztahují jen k určitému řidiči, kdežto pojištění se sjednává na auto,“ poznamenala.

Novela zákona o policii, která jde nyní do parlamentu, také počítá se zvýšením hranice škody pro povinné hlášení dopravních nehod policii na 250 tisíc korun. Langer včera ale připustil, že kontroverzní návrh se zřejmě nakonec sníží na 100 tisíc.