Vychází přitom ze směrnice Evropské unie. Ta stanoví požadovaný rozsah výukových hodin, jež musí budoucí profesionální řidič absolvovat předtím, než sedne za volant. Pro šoféry mezi 18 a 21 lety to je 280, včetně 20 hodin jízd, pro ty nad 21 let je to 140 hodin, včetně 10 hodin jízd.

Česká vyhláška je ale oproti evropské směrnici značně naddimenzovaná. Zvyšuje například povinný počet odježděných hodin. Pro řidiče nad 21 let z desíti na 27. To se zdá zástupcům některých profesních sdružení příliš.

Desítky jízd navíc

„Člověk se přece naučí jezdit v autoškole, takže těch dalších 27 hodin jízd je zbytečných. Klidně by stačilo zůstat na desíti, které požaduje směrnice,“ řekl Právu šéf Asociace autoškol Ondřej Horázný. Vyšší počet hodin jízd totiž kurz značně prodražuje.

„Náš hrubý odhad je, že by hodina jízdy s moderním vozidlem stála až 1800 korun. Sedmnáct hodin jízd navíc tedy znamená 30 tisíc,“ řekl Právu Vladimír Kydlíček ze sdružení autodopravců ČESMAD. A nejsou to jen jízdy. Zbytek kurzů by měla tvořit teorie, ovšem česká vyhláška počítá s dalšími nácviky, jejichž provedení bude velmi drahé

„Pokud by naše vyhláška zůstala v mantinelech evropské směrnice, cena vstupního školení by se mohla pohybovat v řádech 20 až 30 tisíc. Podle toho, jak ministerstvo vyhlášku připravilo, by cena mohla skočit bez problémů na 60 až 80 tisíc,“ vysvětlil Horázný.

Podle něj to bude znamenat podstatný výdaj nejen pro řidiče nebo jejich zaměstnavatele, ale také pro stát. Ten totiž nyní platí nezaměstnaným rekvalifikační kurzy na řidiče, jejichž cena se nyní pohybuje okolo 15 až 20 tisíc.

Těžší než testy na VŠ

Druhým podstatným problémem připravované vyhlášky je náročnost závěrečných zkoušek. Řidič by měl absolvovat za jeden den osm zkoušek o 220 otázkách v celkové délce čtyř hodin. Její rozsah je tedy větší než přijímací zkoušky na vysokou školu. „Normální řidič ji nemá šanci udělat. Šoféři nejsou zvyklí se systematicky vzdělávat, starší a zkušenější ji vůbec nebudou chtít absolvovat,“ varoval Horázný.

V důsledku povedou změny navrhované MD podle zástupců profesních sdružení pouze k prohlubování nedostatku profesionálních řidičů. Ten bude nahrazován řidiči ze zemí, jako je Ukrajina a Vietnam, což může mimo jiné vést ke snížení bezpečnosti silničního provozu.