Hlavní obsah

Benzina láká pod svá křídla soukromé benzínky

Novinky, Tomáš Holý

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Nejpočetnější provozovatel čerpacích stanic Benzina chystá mohutnou expanzi. Firma nabízí soukromníkům, aby se přidali pod jejich křídla a prodávali tak benzín pod logem Benziny. Takzvaný franšízing má být jedním ze způsobů, jak navázat na úspěšný loňský rok, kdy společnost navýšila objem prodeje paliv o 16 procent. Novinkám to v rozhovoru řekl jednatel společnosti Martin Durčák.

Článek

Již delší dobu se také spekuluje o případných akvizicích s konkurenčními sítěmi Robin Oil či Pap Oil. Durčák prozradil, že společnost by do akvizic nešla za každou cenu.

Na konci minulého roku měla Benzina v České republice přes 300 čerpacích stanic. Vaším cílem je i nadále expandovat.

Velice rádi bychom vybudovali čtyři nové benzínky ročně, a to zejména na lukrativních místech jako jsou dálnice či obchvaty. Letos začínáme i s franšízingem.

Delší dobu se spekuluje o akvizicích s Robin Oil či Pap Oil. V jaké fázi jsou vyjednávání?

Robin Oil je pro nás atraktivní síť, ale vyjednávání není otázka týdnů či měsíců. Do akvizice však nepůjdeme za každou cenu. Totéž platí pro síť Pap Oil.

Kolik benzínek by se do franšízingu mohlo zapojit? Jak to bude v praxi vypadat?

V letošním roce tímto způsobem chceme získat 15 pump. První z nich otvíráme v těchto dnech v Přerově. Vybíráme si lokality a následně aktivně oslovujeme soukromníky nebo k nám nabídky přicházejí. Ve franšízingu chceme jít dál než konkurence. Naším záměrem je, aby konkrétní benzínka nebyla na první pohled ani uvnitř rozpoznatelná od těch, které provozuje přímo Benzina.

S jak velkou investicí musí počítat soukromníci, kteří by chtěli využívat loga Benziny?

Nabízíme několik možností franšíz. Jedna z nich je, že investujeme do pokladního a počítačového systému. Připravujeme logo, vizualizace a dodáváme naše promoakce. Pokud je pumpa v dobrém stavu, tak pro našeho partnera je to investice v řádu desetitisíců korun. O zvýšený profit se pak dělíme.

Není možné, že by pak soukromníci nabízeli nekvalitní benzín a vydělávali tak na úkor jména firmy?

Díky monitoringu dodávky a prodeje pohonných hmot k tomu nedojde. Máme propracovaný kontrolní mechanismus. Ten nám umožní velice rychle reagovat při jakékoliv změně kvality.

Firma investuje přes miliardu korun do rekonstrukce celé sítě čerpacích stanic. Proč jste se k tomu rozhodli a jak daleko s renovací jste?

Větší polovina z více než 300 pump je již zrekonstruovaná. Byly v katastrofálním stavu, nefungovaly vysavače, problémy byly s myčkami. Do konce roku 2009 zaplatíme 1,35 miliardy a obnovit bychom měli všechny. Navíc na 50 pumpách rozšíříme gastronomické služby.

Loni se Benzině dařilo, prodeje jste zvedli o 16 procent. Jak by výsledky mohla ovlivnit rekordně drahá ropa?

Předpokládáme, že objemy prodeje by jsme mohli zvýšit o sedm procent. Pokusíme se udržet dosavadní marže. Ty by právě drahá ropa mohla negativně ovlivnit.

Pokud vy nebo soukromník postavíte novou pumpu. Za jak dlouho se vynaložená investice vrátí?

Návratnost bývá do deseti let.

Co je to franšízing:
Jde o způsob expanze úspěšné firmy. V rámci franšízingu nabízí majitel zájemcům (franšízantům) své know-how pod svoji značkou. Obvyklým postupem je vstupní poplatek či podíl na budoucím zisku franšízanta. na podobném principu fungují například restaurace KFC nebo McDonalds

Martin Durčák:

V druhé polovině osmdesátých let vystudoval Vysokou školu báňskou v Ostravě. Od roku 1992 začal pracovat pro Aral v Rakousku. Poté vystřídal několik pozic v této společnosti, a to v Německu, Polsku a České republice. V letech 2004 až 2006 stál v čele firmy. Od září 2006 pracuje jako jednatel Benziny.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám