Ztrátu vykzují všechny osobní vlaky Českých drah. Podle dopravních odborníků nejméně efektivně jezdí regionální spoje. Takzvanou prokazatelnou ztrátu potom drahám hradí kraje a ministerstvo dopravy. Dohromady loni zaplatily zhruba osm miliard korun.

Nový ředitel drah Petr Žaluda se však nedávno vyjádřil, že platby jsou nedostatečné, a chce dokázat, že si ČD zaslouží více peněz.

Snahu drah získat více peněz uznává i ministr dopravy Aleš Řebíček, otázka ale podle něho nezní, zda dát více, nýbrž kde vzít.

Žaluda tvrdí, že dráhy peníze nutně potřebují na obnovu vozového parku. "My chceme přesvědčit stát, že je výhodné investovat do železnice," řekl nedávno Žaluda. České dráhy nyní mají asi 1000 lokomotiv a 4000 osobních vagonů, jejichž průměrné stáří přesahuje 20 let.

Na vlaky doplácí téměř všechny státy Evropy

Podle odborníků je téměř nemožné provozovat vlaky bez státních dotací. Železnici proto dotují, čili prokazatelnou ztrátu hradí, téměř všechny evropské státy. České dráhy dostávají za jeden kilometr, který vlak ujede, 63 korun. Podle statistik Mezinárodní unie železnic je to o více než polovinu méně než na Slovensku, v Maďarsku nebo Rakousku. Nejvíce, 235 korun, za takzvaný vlakokilometr dostávají Deutsche Bahn.