Autobusy jsou dokonce starší než osobní auta. Těch je v Česku registrováno asi 4,28 miliónu a jejich průměrné stáří je 13,93 roku. Nejstarší vozy jsou mezi zahraničními značkami, které se do ČR dovážely a dováží.

Auta, která "kazila" statistiku dříve, tedy vozy typu Škoda 120, jsou nyní již na ústupu.

Dopravci kupují tisíc autobusů ročně

Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky zpravidla platí, že čím je vozidlo novější, tím je bezpečnější a šetrnější k životnímu prostředí.

"Jako u všech jiných vozidel je pro nás v první řadě důležité, aby vozidla byla technicky způsobilá, neohrožovala život a zdraví účastníků silničního provozu a nadmíru nezatěžovala životní prostředí. Souvisí s tím i to, že jsme si letos posvítili na činnost stanic technické kontroly a stanic měření emisí," dodal.

Letos dá stát na koupi nových autobusů dotaci 370,5 miliónu korun. Jeden autobus stojí asi sedm miliónů korun.

V současnosti je v Česku registrováno 20 416 autobusů, což je o 85 vozidel více, než na začátku loňského roku. Tuzemští dopravci loni koupili 949 nových autobusů a 222 ojetých z dovozu. Zhruba stejný počet jich potom vyřadili.

"Pokud dochází více méně k obnově vozového parku, jako tomu bylo u autobusů, tak se průměrný věk parku alespoň nezvyšuje. Pokud by však místo ojetých byly poprvé registrovány nové autobusy, průměrný věk by se při stejném počtu vyřazených vozidel snížil," uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.